به گزارش اکوایران؛ براساس قیمت گذاری جدید آرد برای واحدهای صنعتی قیمت ماکارانی 500 گرمی به 17 هزار تومان رسید و ماکارانی 700 گرمی 24 هزار تومان قیمت خورد، از سوی دیگر ماکارانی هزار گرمی نیز 34 هزار تومان قیمت گذاری شد.

اعلام نرخ های جدید در حالی است که پیش از این ماکارانی 500 گرمی با قیمت 6 هزار و 80 تومان در بازار عرضه می شد که با قیمت جدید می توان افزایشی حدود 3 برابر شامل آن شده است. از سوی دیگر ماکارانی 700 گرمی هم با قیمت 7 هزار و 50 تومان در بازار عرضه می شد که با توجه به قیمت جدید رشدی بیش از سه برابری قیمت در بازار خواهد داشت.

دولت دو هفته پیش اقدام به افزایش قیمت آرد برای واحدهای صنعتی کرد. براساس این تصمصیم  کارخانه های تولید آرد ملزم شده اند که گندم را با نرخ کیلویی 12 هزار تومان خریدرای و خصوص بارگذاری قیمت آرد با ادارات غلات هماهنگی داشته باشند. دولت دو هفته پیش قیمت گندم برای بخش صنعتی را از کیلویی 2 هزار و 500 تومان به 12 هزار تومان افزایش داد با این نیت که جلوی قاچاق،‌ رانت و فساد در حوزه آرد و گندم گرفته شود.

نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای سال جاری براساس درصد سبوس گرفته شده از آرد اعلام شد. براساس مصوبه جدید، نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو 15 هزار و 700 تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار و 900 تومان تعیین شد و موجب شد تا زمان اجرایی شدن طرح افزایش قیمت آرد آزاد، سامانه قیمت گذاری روی آزادپزها بسته شود. 

در این نامه خطاب به معاون صنایع عمومی وزارت صمت آمده است:

باتوجه به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت مورخ 28 فروردین وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه 6 اردیبهشت کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن های کارخانجات ماکارونی، پیرامون درخواست افزایش هزینه های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته بندی و غیره و با لحاظ آرد 27 درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه مورخ 10 اردیبهشت ستاد تنظیم بازار و طرح مجدد موضوع در جلسه 11 اردیبهشت ستاد مذکور به ریاست معاون اول رئیس جمهور حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده بالحاظ مالیات بر ارزش افزوده به شرح جدول زیر اعلام شود.

Untitled

 بدیهی است قیمت سایر احجام باید به تناسب عملیاتی شده و در خصوص سایر محصولات تولیدی مطابق ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت ها اقدام شود.  

ماکارانی