به گزارش اکوایران؛ براساس داده های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در فروردین سال جاری قیمت گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 7.5 درصدی داشته و به این طریق بالاترین رشد در پنج سال گذشته به گوشت گوسفندی رسید. افزایش قیمت گوشت گوسفندی در مدت زمان مورد بررسی موجب شده تا شاهد کاهش سهم گوشت در سبد مصرفی کشور باشیم؛ بطوریکه برخی اقدام به استفاده از گوشت های جایگزین از جمله بوقلمون کرده اند.  

افزایش قیمت گوشت در بازار در حالی ثبت شده که به گفته فعالان صنفی در یک‌ماه اخیر بازار با افزایش عرضه گوشت روبرو بوده است، با این حال افزایش عرضه نتوانسته قیمت گوشت گوسفندی در بازار را کاهش دهد که این امر بر کاهش تقاضا اثرگذار بوده است.

در این خصوص چندی پیش رییس شورای تامین دام کشور آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که «افزایش عرضه، به معنی کاهش قیمت گوشت نخواهد بود».

منصور پوریان، با اعلام این که در حال حاضر «بازار در شرایط رکود تورمی» قرار گرفته، به همین دلیل قیمت‌ها روندی «رو به جلو» به خود گرفته اند براین نکته تاکید کرد که «حتی با توقف روند صادرات و آغاز واردات گوشت، قیمت این محصول در بازار روند کاهشی به خود نگرفته است».

افزایش قیمت گوشت در بازار موجب شده تا بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران در سال ۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود که تا سال ۹۸ این رقم به ۸ کیلوگرم کاهش پیدا کرد و برخی برآوردها نشان می‌داد که سرانه مصرف گوشت در سال گذشته به زیر ۶ کیلوگرم سقوط کرده است.

گوشت