به گزارش اکوایران؛ رسوب کالای در گمرکات کشور را می توان از جمله مشکلات اساسی در سال 1400 دانست، مشکلی که موجب شد در بسیاری موارد شاهد فاسدن شدن یا به مرحله فساد رسیدن کالاهای اساسی در گمرکات کشور باشیم. به منظور عبور از این مشکل طرح های بسیاری مطرح شد اما وجود دستگاههای مرتبط با ترخیص کالا از گمرکات کشور موجب شد تا این راهکارها به نتیجه نرسد.  

چندی پیش گمرک به منظور رسوب زدایی از گمرکات کشور اقدام به تشکیل قرارگاه تسهیل تشریفات گمرکی و جلوگری از ماندگاری کالا کرد. گمرک هدف از تشکیل این قرارگاه را ایجاد شرایط مناسب و رفع موانع موجود برای تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی ترخیص کالا به ویژه کالاهای اساسی، مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی و همچنین یافتن راه های موثر و عملی جهت کاهش ماندگاری کالا در گمرکات کشور اعلام کرده است. براساس آمار گمرک تشکیل این قرارگاه توانسته بسیاری از بروکراسی های زائد و مشکلات ترخیص کالا در کشور را از بین ببرد و روند ترخیص کالای اساسی را شتاب دهد.

 در این خصوص فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران نیز با ارایه آمار و اطلاعات مربوط به تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و تبیین مشکلات و مسائل موجود می گوید: طی مصوبات درون و برون سازمانی، بخشی از موانع ترخیص بر طرف شده است. روندی که موجب شده تا شاهد ترخیص ۹۰ درصد از هر محموله کالا های اساسی از گمرک باشیم و برای تعیین تکلیف ۱۰ درصد باقی مانده کالاهای اساسی که منتطر دریافت کد رهگیری هستند، مراتب طی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است تا نسبت به صدور کد رهگیری از بانک های عامل اقدام لازم صورت گیرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در قرارگاه تسهیل درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته، بحث مربوط به کامیون ها به خصوص در گمرکات چابهار و امیرآباد بود که مراتب به وزیر مربوط به منظور رفع این مشکل اعلام شده است.

عسگری در بخش دیگری از اظهارات خود به تازه ترین گزارش گمرک در مورد واردات کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ از طریق گمرکات استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گیلان و مازندران تشریفات گمرکی ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتن کالای اساسی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار انجام و از گمرک ترخیص شده است.