به گزارش اکوایران، صبح امروز،بخش زیادی از کاربران اینترنت در تهران و کرج امکان اتصال به اینترنت را نداشتند. از کار افتادن شبکه اینترنت و ثابت و گزارش های بعدی آن موجب شد برخی در فضای مجازی شایعه کنند که این اتفاق مانوری برای اجرای طرح صیانت بوده است. طرحی که منتقدان تاکید دارند در افق خود به دنبال جایگزینی شبکه ملی داخلی با شبکه جهانی اینترنت است.بر اساس گزارش های مردمی در تهران و کرج نزدیک به دو ساعت اینترنت اختلال داشته است.

اطلاعات بعدی نشان داد اختلال ناشی از آتش‌سوزی در مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت بوده این ساختمان معروف به ساختمان LCTاست. 

وقوع آتش‌سوزی در مرکز مخابراتی انقلاب اسلامی متعلق به شرکت زیرساخت، منجر به ایجاد اختلال گسترده در اینترنت تهران و کرج شد. در همین حال برخی کاربران خارج از کشور از مشکل در دسترسی به سایت‌های داخل ایران گزارش دادند.

PHOTO-2022-03-04-11-50-36

"مهدی سالم"، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رشته توییتی در شبکه اجتماعی توییتر، توضیح داد:

"اختلال جزئی اینترنت پیش آمده امروز در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجر به آتش سوزی در مرکز LCT بوده است که به سرعت برطرف شده و سیستم پشتیبان سریعا جایگزین شده است. به دلیل مشکل فنی در تاسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکان قطع شده است. همکارانم در تلاش هستند تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند." پس از آنکه سالم این اتفاق را اختلال جزئی خواند بسیاری از کاربران خطاب به او خواستار تعریف جزئی شدند. از نظر این کاربران اختلال نه تنها جزئی نبوده بلکه در بخش گسترده ای از کشور رخ داده است.

سایت راه پرداخت نیز در این باره نوشت:آتش‌سوزی از اتاق باتری مرکز LCT آغاز شده و با گسترش به بخش‌های دیگری دیگر منجر به قطع شدن اینترنت شده است. 

دلیل اینکه پس از آتش سوزی اینترنت اختلال پیدا کرده به نقش این ساختمان برمی گردد. بر اساس اظهارت مسئولان، توزیع اینترنت ورودی به کشور میان شرکت‌های اینترنت در این مرکز انجام می‌شود در واقع این ساختمان جعبه تقسیم اینترنت است و به همین دلیل بیشتر  شرکت‌های ISP دچار مشکل در سرویس‌رسانی شدند.

به گفته "حمید فتاحی"، معاون وزیر ارتباطات، دلیل آتش سوزی ناشی از  قطعی سیستم برق این مرکز بوده، با قطع برق و از کار افتادن فن ها به دلیل گرمای بیش از حد سرویس های UPS این مرکز دچار حریق شده است. با کمک سازمان آتش نشانی، این آتش مهار و عملیات رفع اختلال، آغاز شد. فتاحی خاطرنشان کرد که این اختلال، عمدتا مربوط به سرویس‌های داخلی بود و در برخی موارد نیز، شامل سرویس‌های خارجی شد.

در نهایت نیز مهدی سالم عصر جمعه در توئیتی اعلام کرد اختلال به وجود آمده به طور کلی برطرف شده است. برخی کاربران فضای مجازی در پاسخ به توئیت تاکید داشتند آتش سوزی صبح جمعه نشان داد مرکز پشتیبان وجود ندارد یا درباره آن باید تجدید نظر شود. برخی دیگر نیز اتفاق امروز را نتیجه سیاست متمرکز سازی مدخل ارتباطی اینترنت و فرایندقیم مابانه توزیع اینترنت در کشور دانستند.