خریدار قوی در بازار دلار وجود دارد. این جمله شاید قوی ترین توصیف کننده وضعیت معاملات اسکناس آمریکایی در هفته های اخیر باشد. در سال های گذشته هر زمان بازار ارز به ماه ژانویه نزدیک می شد، تقاضا برای خرید دلار در بازار افزایش می یافت. بخشی از این تقاضا به دلیل تمایل افراد برای سفر در آستانه سال نوی میلادی بود و بخش دیگری به تسویه شرکت های تجاری در انتهای سال میلادی مربوط بود.

با این حال، در اواخر آذرماه و ابتدای دی ماه در بازار ارز حتی این نوع تقاضاها  نیز چندان حضور نداشتند و همین عامل موجب شد که به خصوص برخلاف سال های قبل در این مقاطع زمانی نوسان خاصی رخ ندهد. در این شرایط برخی از معامله گران عنوان می کنند که بازار از تقاضای در آستانه ژانویه عبور کرده است و از این پس، فشار تقاضای خاصی وجود ندارد که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

1-01

این در حالی است که بخش دیگری از معامله گران باور دارند که بازار به دلیل احتیاط حاصل از مذاکرات هسته ای با کمبود تقاضا مواجه شده است. از نگاه آن ها بخشی زیادی از حاضران در بازار منتظر هستند که نتایج مذاکرات هسته ای آشکار شوند و به دنبال آن، خرید و فروش های ارزی خود را بالا یا پایین ببرند.

وضعیت انتظاری بازار ارز را می  توان از سطح معاملات تا حدی مشاهده کرد. بر اساس صحبت های فعالان حجم خرید و فروش ها بسیار پایین آمده است و به نظر می رسد که بازیگران بزرگ در انتظار آشکار شدن نتایج دور هشتم مذاکرات هسته ای هستند. در چنین فضایی این انتظار وجود دارد که دلار از محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ الی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان خارج نشود.