اخبار سیاسی برجام فرمان بازار ارز را در دست گرفته است و با اثرگذاری بر انتظارات، بازار ارز را به سمت و سویی که می خواهد می برد. سکه امامی نیز در حالیکه از سمت ارزش اونس جهانی طلا تحت فشار نیروی کاهشی قرار گرفته به دنبال بازار ارز به راه افتاده وبازدهی مثبت کسب کرده است.

افزایش ارزش دلار در بازارهای مختلف به بیشتر از مقدار دلار آزاد نشان می دهد که انتظارات صعودی در حال نفوذ به سایر بازارهاست.

بازار سرمایه برخلاف بازار ارز و سکه جانی برای صعود ندارد و کارشناسان، نقدینگی و افزایش ارزش معاملات خرد را مهم ترین اهرم مورد نیاز برای سبز پوشی شاخص کل می دانند.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

موج سواری دلار روی اخبار برجامی

بازار ارز هفته گذشته روی موج اخبار منفی برجام بالا رفت و با هزار و چهارصد تومان افزایش نسبت به قیمت پایانی هفته قبل به محدوده ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان وارد شد. در حالیکه دلار دهه پایانی مرداد را در مسیر نزولی قرار گرفته بود دهه پایانی شهریور را به سمت بالا برگشته است.

فاکس نیوز اعلام کرده که شماری از نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات به دنبال ارایه طرحی به مجلس نمایندگان هستند تا تحریم های ضد ایرانی را تشدید و تثبیت کند،جمهوری خواهان مخالفان سرسخت تری نسبت به برجام هستند و کارشناسان مسائل سیاسی میگویند در صورت پیروزی جمهوری خواهان در ماه نوامبر (آبان) کار احیای برجام سخت تر خواهد شد.

به نظر می رسد در هفته پیش رو نیز فرمان بازار ارز در دست مسائل سیاسی مربوط به برجام باقی بماند و جهت حرکت بازار را این اخبار مشخص کند.

ساز ناکوک اونس برای سکه

ارزش ذاتی سکه و طلا در ایران تحت تأثیر قیمت دلار و ارزش اونس جهانی طلا است، ارزش اونس جهانی طلا در سال جاری بیش از ۱۸ درصد از سقف خودش کاهش پیدا کرده و همین مسئله در افزایش حباب سکه در ماه های اخیر تاثیر داشته است، زیرا سکه و ربع سک غالبا به دنبال بازار ارز حرکت میکند و در این شرایط با کاهش ارزش اونس طلا میزان حباب سکه با پیروی از دلار افزایشی شده است. پیش بینی می شود در صورتی که قیمت اونس جهانی طلا پیش از جلسه فدرال رزرو همچنان تحت فشار قرار بگیرد قیمت سکه و ربع سکه رشد کمتری را در مقایسه با دلار در هفته پیش رو تجربه کند.

روند مطلق صعودی دلار در هفته گذشته

اکوایران قیمت دلار در بازارهای مختلف را محاسبه کرده است (نرخ اونس بر اساس زمان اعلام قیمت سکه درج شده و به همین دلیل با نرخ امروز اونس متفاوت است).

قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۴۴۶۰۰۰۰÷۱۶۸۶)×۴.۱۶۳=۳۵۷۰۴

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۱۵۰۰۰۰÷۱۶۸۶)×۴.۱۶۳×۴=۵۰۸۶۴

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

۸۷۱۵×۳.۶۷۲۵=۳۲۰۰۱

 قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۳۲۲۴۰۰÷۱۶۸۶)×۴۱.۴۳=۳۲۴۹۵

انتظارات افزایشی در بازار ارز در حال نفوذ به سایر بازارهاست، محاسبات اکوایران نشان می دهد که قیمت دلار بر اساس قیمت طلای آب شده در محدوده ۳۲ هزار و ۴۹۵ تومان در روز پنج شنبه قرار گرفت که بیشترین مقدار آن از ابتدای شهریور بوده است.

اکوایران قیمت هر روز دلار در بازار آزاد، درهم، ربع سکه و سکه امامی را بررسی می کند و در نموداری در کنار بالاترین، پایین ترین و اولین قیمت روزانه دلارآزاد در طول هفته قرار می دهد. آنچه که نمودار در نگاه اول نشان می دهد صعودی بودن بازار در هفته منتهی به پنج شنبه بیست و چهارم شهریور است زیرا قیمت دلار در آخرین روز هفته بالاتر از قیمت آن در آغاز هفته است.

 دلار در اولین روز هفته کمترین نرخ خود را داشته و در آخرین روز بالاترین قیمت را تجربه کرده است که نشان می دهد بازار ارز در هفته قبل یک روند مطلق صعودی را تجربه کرده است چنین وضعیتی قدرت اهرم قیمت ها را برای ادامه مسیر نشان می دهد که اگر جهت اخبار و انتظارات در هفته آتی تغییر نکند و تدبیری اندیشیده نشود بازار ارز می تواند در هفته پیش رو به مسیر خود ادامه دهد.

پول مهم ترین اهرم رشد بازار سرمایه

بازار سهام در هفته قبل جان زیادی نداشت و نقدینگی کم موجود در بازار، حتی قدرت پولبک به حمایت از دست رفته را هم به شاخص نداد.

شاید جالب ترین اتفاقی که در بازار هفته قبل اتفاق افتاد، تقاضای کم برای خودروی شاهین عرضه شده در بورس کالا بود که با رقابتی شدن قیمت گذاری در پایین تر از قیمت بازار خریدار نداشت. برخی کارشناسان اقتصادی این عدم تقاضا را یک نشانه مثبت می بینند که ثابت کننده مزیت رقابتی بودن قیمت ها در تنظیم بازار است، رقابتی بودن قیمت ها در بورس کالا باعث شده تا خودرو در کف قیمتی خریدار نداشته باشد.

کارشناسان مهم ترین اهرم برای رشد بازار در هفته آتی را پول می دانند در صورتی که ارزش معاملات خرد در هفته آتی رشد کند شاخص کل می تواند تا حمایت روانی شکسته شده در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد کند در غیر اینصورت می تواند تا محدوده یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد عقب نشینی کند.

برخی از تحلیلگران هم با توجه به عقب ماندگی شاخص کل از شاخص هم وزن، انتظار دارند در هفته آتی سهام شاخص کل با تقاضای بیشتری مواجه شود البته تعدادی از کارشناسان هم انتظار دارند با توجه به حجم کم پول وضعیت شاخص هم‌وزن و سهام کوچک در هفته آتی بهتر باشد.