سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولاد سازان نقش مهمی در توسعه جوامع ایفا می کند. این کالا به عنوان خوراک اصلی صنایع فولاد سازی در سال های اخیر شاهد نوسان های زیادی بوده و حتی در مواقعی با رکود شدید نیز مواجه شده است. البته امسال ماجرای این کالا، قدری متفاوت بود.

بررسی بازار این کالا از ابتدای امسال و درست در زمان اوج پاندمی کووید-۱۹ نشان می دهد که این کالا جزو معدود کالاهایی بود که نه تنها در اوج کرونا با کاهش قیمت و رکود مواجه نشد، بلکه به بالاترین قیمت در سال های اخیر دست یافت. اگر سال ۲۰۲۰ برای خیلی ها، روزهای پر استرس و کسادی بازار بود، اما برای سنگ آهن کسادی معنا نداشت. 

چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن و بزرگ ترین فولاد ساز جهان، ۷۰ درصد سنگ آهن حمل شده از راه دریا را خریداری می کند و هر گونه تغییر در تقاضای این کالا می تواند بر بازار جهانی آن تاثیرگذار باشد. آمارها نشان می دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون، حجم خرید سنگ آهن چین بالا بوده و همین امر سبب شده تا قیمت این کالا با بازده ۳۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه شود.

گمرک چین اعلام کرده که در ماه آگوست امسال ۹۵ میلیون تن سنگ آهن در بنادر این کشور پهلو گرفته و این یعنی ۶.۲ درصد بیشتر از آگوست ۲۰۱۹ خریداری شده است. در تازه ترین تحولات و بر اساس گزارش رویترز، این کشور در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز ۱۰۸ میلیون تن دیگر سنگ آهن خریداری کرده و همچنان بازار را پر رونق نگه داشته است. پرسشی که این روزها زیاد مطرح می شود، این است که آیا این روند پایدار خواهد ماند. برای پاسخ به این پرسش بد نیست مروری بر آمارهای منتشر شده داشته باشیم. اکو معدن در این برنامه به بررسی موارد یادشده پرداخته است.