پس از  تحریم‌های مختلف صرافی‌های رمز ارزی خارجی مثل بایننس، این بار نوبت به تحریم‌ ارزهای دیجیتال در کیف پول‌‌های رمز ارزی رسیده است. شرکت سایفرتریس اخیرا خبر از رهگیری آدرس‌ کیف‌ پول‌های دیجیتال بیت کوین ایرانی داده بود و حالا FATFکه ایران و کره شمالی را در لیست سیاه خود قرار داده، قرار است دستورالعمل‌ و استانداردهای استفاده از رمز ارزها را تدوین کند و تمام کشورهای عضو کارگروه ویژه اقدام مالی ملزم به اجرای آن هستند. در این بین  وزارت خزانه‌داری آمریکا هم از شرکت‌های فعال حوزه ارزهای دیجیتال خواسته تا نظارت خود را بر این بازار در راستای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها بیشتر کنند و به کشورهای تحت تحریم سرویس ندهند. خبرهایی که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در ایران خوشایند نیست.

 

آیا تتر می‌تواند کوین‌ USDTرا در کیف پول شخصی مسدود کند؟

شرکت تتر، مالک کوین USDTکه گفته می‌شود در هنگ کنگ مستقر است، مدعی است که به ازای هر کوین تتر، یک دلار در صندوق شرکت خود نگهداری می‌کند و دلار پشتوانه‌ی این استیبل کوین است. موضوعی که تا کنون رسما اثبات نشده و اتفاقا حرف و حدیث‌های فراوانی نیز دارد. مشکل اما از جایی شروع می‌شود که این دارایی دیجیتال با قیمت ثابت، بر خلاف ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم کاملا متمرکز است و از بستر بلاکچین برای انتقال کمک می‌گیرد. در اسمارت کانترکت USDTقابلیت مسدود کردن وجود دارد و به گفته‌ی ضیا صدر، کارشناس و محقق بلاکچین، کاربران ایرانی تا مسدودی ارز دیجیتال USDT، تنها یک جلسه‌ی 15 دقیقه‌ای مدیران تتر فاصله دارند! یعنی این شرکت هر زمان بخواهد می‌تواند ارز دیجیتال تتر را در کیف پول رمز ارزی شما در ایران مسدود کند. تا کنون 500 آدرس تتر در شبکه‌ی اتریوم مسدود شده‌اند.

 

آیا بیت کوین و اتریوم هم تحریم و مسدود می‌شوند؟

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز وابسته به یک شرکت و نهاد خاص نیستند و مدیریت و کنترل شبکه بلاکچین آن‌ها توسط مردم صورت می‌گیرد. لذا هیچ فرد و شرکتی قادر نیست که بتواند بیت کوین را تحریم کند. هرچند تمام اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین در بلاکچین ذخیره می‌شوند و برای عموم در دسترس هستند، اما هویت آدرس کیف پول‌های رمز ارزی بیت کوین مشخص نیست. مشکل کشورهای تحت تحریم مثل ایران اینجاست که با توجه به ردیابی شرکت‌هایی مثل سایفرتریس، استفاده از آی پی ایرانی کاربران و یا خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های داخلی می تواند به تشخیص ایرانی بودن کیف پول دیجیتال کمک کند. لذا پس از تشخیص ایرانی بودن آدرس کیف پول و انتقال ارزهای دیجیتال به صرافی‌های متمرکز خارجی احتمال مسدود شدن دارایی‌ها وجود دارد.

 

آیا امکان دور زدن تحریم‌های ارزهای دیجیتال در ایران وجود دارد؟ 

به گفته ضیا صدر، کارشناس و محقق بلاکچین، استفاده‌ی ایرانی‌ها از کسب‌وکارها و صرافی‌های خارجی که رسما اعلام کرده‌اند به کشورهای تحت تحریم سرویس نمی‌دهند مشابه بندبازی در ارتفاع است که با یک اشتباه کوچک ممکن است خطر ساز شود! ضیا صدر در مصاحبه با برنامه اکوتک تاک گفت: "بسیاری از صرافی‌های خارجی مثل بایننس یا شرکت‌های ارز دیجیتال مثل تتر ممکن است مشکلی با کاربران ایرانی یا سایر کشورها نداشته باشند اما قوانین مالی کشورها یا مسائلی مثل FATFو تحریم، آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا به کشورهای تحت تحریم سرویس ارزهای دیجیتال ارائه نکنند." ضیا صدر درباره اینکه آیا امکان دور زدن تحریم‌های ارز دیجیتال در ایران وجود دارد یا خیر، ادامه داد: "در صورت اینکه مشخص شود آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما متعلق به یک ایرانی است، احتمالا به مشکل برخواهید خورد و صرافی‌های زیادی در گذشته این کار را انجام داده‌اند و دارایی‌های دیجیتال ایرانی‌ها را مسدود کرده‌اند. پس بهتر است از این صرافی‌ها و شرکت‌ها استفاده نکنید." بنابراین شاید تنها کوین‌ها و صرافی‌های غیر متمرکز باشند که هدف واقعی بلاکچین و آن‌چه که ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین) به آن می‌اندیشیده را محقق کنند.

 

جایگزین مناسب تتر چیست؟

بارز ترین ویژگی کوین تتر یا همان USDTثابت بودن قیمت آن است. ارز دیجیتالی با قیمت همیشگی یک دلار گزینه‌ی مناسبی برای خرید و تبدیل به سایر ارزهای دیجیتال است. اما اکنون که خطر مسدود شدن ارزهای دیجیتال کیف‌ پول‌های ایرانی حس می‌شود، چه جایگزینی وجود دارد؟ ضیا صدر، کارشناس و محقق بلاکچین در پاسخ به این سوال گفت: "استیبل کوین‌های الگوریتمی مثل دای (DAI) شاید جایگزین مناسبی باشند چون غیر متمرکز هستند. اما چالش‌های دیگری دارند، مثل کارمزد شبکه یا ثابت نبودن احتمالی ارزش آن‌ها و پذیرفته شدن در صرافی‌های متمرکز.

 

پایان روزهای خوش رمز ارزی در ایران

در این قسمت از برنامه اکوتک تاک گفت‌وگویی داشتیم با ضیا صدر در ارتباط با تحریم در بلاکچین، روش تشخیص ارزهای دیجیتال متمرکز، مسدود شدن USDTو اینکه کاربران ایرانی باید چه فعالیت‌هایی انجام دهند و از چه کارهای پرهیز کنند تا دارایی‌هایشان مسدود نشود. اگر در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌ گذاری کرده‌اید یا به حوزه رمز ارزها علاقمندید، با مشاهده کامل این قسمت برنامه اکوتک تاک پاسخ بسیاری از سوالات خود را خواهید یافت.