از سال گذشته حرف و حدیث های کاربران شبکه های اجتماعی درباره اینکه بسته‌های اینترنتی کمتر از آنچه گفته می‌شود حجم دارند شنیده می‌شد؛ حالا اما این ماجرا ابعاد جدید پیدا کرده است.

 محمد علی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران خبر از رسیدگی به تخلفات دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داده است. به گفته اسفنانی همراه اول به پرداخت جریمه ای معادل۷ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال در حق صندوق دولت و مهر تخلف نوبت اول و ایرانسل نیز به پرداخت ۵ هزار و ۴۰۷ میلیارد ریال جزای نقدی و مهر تخلف نوبت اول محکوم شده‌اند. اسفنانی افزود: این رای در اداره کل تعزیرات حکومتی تهران قطعی است و البته اگر در دیوان عدالت اداری طرح دعوی کنند، قابلیت تجدید نظر دارد و اگر در دیوان عدالت دستور توقف صادر نشود، این حکم از همین امروز قابلیت اجرا دارد.

ماجرای تخلف اپراتورهاچیست؟

تیر ماه سال گذشته بعد از اعتراض کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به بالا رفتن تعرفه برخی بسته‌های اینترنتی و همچنین حذف برخی بسته‌های پر متقاضی، رئیس سازمان تنظیم مقررات دولت دوازدهم در توییتی به این افزایش قیمت تعرفه واکنش نشان داد و آن را غیر منطقی دانست و گفت قیمت‌ها باید به حالت قبل برگردد. اما ایرانسل و همراه اول به این دستور پاسخی نداند و به همین دلیل رگولاتور شکایتی را علیه این دو اپراتور به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین تعزیرات ثبت کرد. اما اپراتور‌ها سکوت کردند و این سکوت باعث شد تا محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم در دستوری مستقیم از همراه اول و ایرانسل خواست تا رویکرد خودشان را در این زمینه تغییر دهند. اما این دستور نیز از سمت این دو اپراتور اجرایی نشد.
 در نهایت در 15 مرداد مصوبه 304 از سمت رگولاتوری تدوین گردید. با توجه به این مصوبه، جریمه تخلف از مقررات تعرفه ایی دارندگان پروانه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده تعیین شد اما حتی این مصوبه هم نتونست جلوی این دو اپراتور را بگیرد و تغییری در تعرفه و نوع بسته های اینترنتی این دو اپراتور ایجاد نشد.
با وجود تمام این اتفاقات در بیش از یکسال گذشته حالا باید منتظر ماند و دید رای صادر شده تا چه میزان ضرر مردم را جبران کرده و آیا می‌تواند سدی بر گران فروشی اپراتورها باشد؟