سامانه واکسیناسیون به چه شکل عمل میکند؟

بعد از اعلام شروع واکسیناسیون افراد ۸۰ ساله به بالا تعداد زیادی از شهروندا به مراکز بهداشت رفتند و این موضوع باعث شد ازدحام زیادی در این مراکز به وجود بیاید. خیلی ها صبح زود میرفتند که برای سالمندای خانواده شان نوبت بگیرند خیلی ها هم می رفتند که شانسشان را امتحان کنند و ببینند که آیا واکسن بهشان می رسد یا نه، طبیعتا این روند باعث بروز انتقادهای زیادی شد چون هم معطلی زیادی برای افراد ایجاد می کرد و هم اینکه ازدحام سالمندا و همراهاشان عامل خطرناکی برای شیوع کرونا بین این گروه آسیب پذیر بود در نهایت اعلام شد که سالمندها منتظر پیامک باشند و مراجعه حضوری نداشته باشند بعد هم قرار شد که یک سامانه برای واکسیناسیون راه بیفتد که از امروز صبح کارش را شروع کرده، حالا در این زمینه چندتا سوال وجود دارد که سعی می کنم آنها را جواب بدهم. اول آدرس سامانه است که برایتان زیر نویس شده، سلامت دات جی او دی دات آی آر، وزارت بهداشت تاکید کرده که غیر از این آدرس، هیچ پایگاهی برای ثبت نام واکسن وجود ندارد و ثبت نام هم کاملا رایگان است پس اگر به سامانه ای برخوردید که از شما برای این کار پول می گرفت یا ادعا می کرد که می تواند با دریافت وجه نوبتتان را جلو بیندارد بدانید که حتما کلاه برداریست.

 نکته دیگر اینکه اعلام شده اولویت تزریق واکسن به این شکل است که اول باقی مانده افراد بالای ۸۰ سال، بعد ۷۵ ساله به بالاها و بعد ۷۰ ساله ها و بعد از آنها افراد ۶۵ سال به بالا، در همین حین افراد دارای بیماری های خاص ۱۶ تا ۶۴ سال هم به نوبت واکسینه میشوند، بعد از همه این افراد نوبت به مردم عادی می رسد اما آیا در حال حاضر مردم عادی نمی توانند ثبت نام کنند؟ چرا همه می توانند برای ثبت نام اقدام کنند و اتفاقا بد هم نیست که زودتر این اتفاق بیفتد و شماره تلقن برای دریافت ۱یامک نوبت واکسن دریافت بشود. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام پیامکی برایتان ارسال میشود که نشان میدهد ثبت نامتان موفق بوده و بعدا پیامک نوبت واکسن را هم دریافت خواهید کرد.

 خود وزارت بهداشت پیش بینی کرده که باید یک و نیم میلیارد پیامک ارسال بکند چون برای هر فرد چندین پیام ارسال میشود. هر کس هم که دوز اول واکسنش را دریافت کرد دوز بعدی را بین ۲۸ روز تا چهار هفته بعد دریافت می کند که برای تمام این مراحل از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود. در آخر بگویییم که تا الان واکسن‌های اسپوتنیک وی از روسیه، آستروزنکا از کره جنوبی، سینوفارم از چین و بهارات از هند وارد کشور شده اند و روند واردات این واکسن همچنان ادامه دارد. به علاوه واکسن‌های کووایران برکت، کوو پارس رازی، واکسن مشترک ایران و کوبا، واکسن شهید فخری زاده و چند شرکت دانش بنیان دیگر در حال طی کردن مراحل مطالعاتی خود هستند و از ماه آینده واکسیناسیون تعداد انبوهی از مردم به وسیله آنها شروع میشود.

 همه ما امیدواریم که به لطف رعایت پروتکل ها و دریافت به موقع واکسن بالاخره این روزهای سخت و عجیب رو پشت سر بذاریم.