این درحالی است که نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه داران گفته بود قیمت خودروها افزایش پیدا نمی کند. اما جریان از چه قرار است؟

 

گرانی پشت گرانی!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت خبر از گران شدن خودرو در بهار ۱۴۰۰ داده که البته با بررسی تاریخی افزایش قیمت خودرو چندان دور از ذهن هم نیست. در  حدود سه سال گذشته و همراه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها در بازار خودرو بوده و وقوع هر رخداد و رویداد سیاسی قیمت ها را دچار تغییر کرده، هر چند این رخدادها در روند تولید و عرضه خودرو به بازار چندان تاثیرگذار نیست اما هر تحولی در بازار، قیمت خودرو را کاهشی یا صعودی می‌کند. این بار هم در آستانه برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل هستیم.

در اردیبهشت ۹۹ بود که شیوه قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت اعلام شد. رئیس شورای رقابت سال گذشته گفت روش قیمت گذاری ما در بخش خودرو براساس سقف قیمتی است به نحوی که مطابق نرخ تورم بخشی برای هر خودرو در مدت معین، به اضافه قیمت پایه و لحاظ کردن دو متغیر بهره وری و کیفیت قیمت گذاری خودرو تعیین میشود. مرداد ۹۹ شورای رقابت موافقت کرد که خودروسازها هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی بانک مرکزی قیمت محصولاتشان را تغییر بدهند.

آبان ۹۹ هم همزمان با تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد افزایش قیمت خودروها  به میزان ۲۵ درصد بودیم. حالا در بهار ۱۴۰۰ رئیس شورای رقابت گفته سه ماه پایانی سال ۹۹ که مجوز افزایش قیمت ندادیم، نه اینکه تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، تورم ۱۴ درصد سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم. ما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می کنیم.و حالا برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظرتورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

این صحبت های رئیس شورای رقابت درحالیست که روز گذشته نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته بود: با وجود شروع فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ اما هنوز خودرویی خرید و فروش نشده؛ بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و پیش‌بینی می‌شود که امسال دیگر خودرو گرون نشود.

از همه این ها که بگذریم مرکز آمار ایران در گزارش خود اعلام کرده نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٣٦.٢ درصد رسیده  و بنظر میرسد از سه عامل مهم در قیمت گذاری خودرو یعنی تورم، بهره وری و کیفیت خودرو فقط متغیر تورم است که در قیمت گذاری نقش داشته.