افزایش واردات چین از از ایران

 در گزارشی به نقل از یک شرکت ردیابی نفت کش به اسم کپلر آمده که واردات چین از ایران به حدی افزایش یافته که موجب ایجاد ترافیک در بندر شاندونگ شده.

 بر اساس این گزارش احتمالا صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بیشترین میزان در دو سال اخیر بوده و رشد ۱۲۹ درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان میده. البته در حال حاضر تحریم ها موجب شده ایران مقام دوم تولید نفت در اوپک را با جایگاه چهارم بعد از عربستان و عراق و امارات عوض کند کاهش تولید نفت ایران آن طوری که ترامپ می خواست نشد و به صفر نرسید اما به شدت پایین آمده و امار رسمی از آن در دست نیست.

همه اینها در حالیست که اخیرا مقامات کشور از درآمدهای نفتی به شدت پایین ایران در ۲ سال تحریم خبر داده بودند، اسحاق جهانگیری درآمدهای نفتی سال جاری را ۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد، از طرف دیگر، رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد مجموع درآمدهای ارزی در ۲ سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده. همه اینها یعنی میزان فروش نفت ایران به حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در بهترین حالت رسیده بود. حال اگه میزان فروش نفت تنها به چین ۸۵۶ هزار بشکه باشد، یعنی درآمدهای ارزی یک پرش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد که میتواند علاوه بر کنترل کسری بودجه دولت، اثر خودش را در بازار ارز هم بگذارد.