طبق این اتفاقات، باوجود حمایت دولت از بورس اما انتظار نهادهای سرمایه از بورس در سال آینده کمتر از بازدهی اوراق است. اما اوضاع بانک ها چگونه است؟ در اکو خبر امشب ببینید.

 

دو اتفاق مهم در بورس

فروش اوراق در بازار بدهی در هفته های اخیر نشان از دو اتفاق مهم در بورس داشته. اول اینکه در هفته دوم اسفند بورسی ها تنها اوراقی را خریداری کردند که سود بیشتر و تاریخ سررسید بیشتری داشته در این بین اوراق اراد ۷۷ و اراد ۷۸ اوراقی بودند که تاریخ سررسیدشان کوتاه تر از اوراقی بوده که در هفته های اخیر برگزاری حراج منتشر میشده. ترکیب اوراق به فروش رفته در مرحله چهلم حراج، نشان میدهد که بانک ها تنها اوراقی را خریدند که تاریخ سررسید کوتاه مدت تری داشته یعنی ۶ ماه یا نهایتا ۱ سال .

این کار بانک ها نشان دهنده این موضوع است که قدرت نقدشوندگی برای آنها در اولویت قرار داشته و بنابراین به اوراق با سررسید کوتاه مدت گرایش بیشتری داشتند که به معنای نیاز جدی بانکها به نقدینگی است. در مقابل نهادهای سرمایه ای اوراق اراد ۶۵ را از دولت خریدند که نرخ سود آن بالاتر بوده و تاریخ سررسید آن حتی سه ساله بوده که نشان دهنده عدم توجه نهادهای سرمایه گذاری به تاریخ سررسید و تمرکز آنها بر نرخ سود است که میتواند بیانگر این باشد که بورس افق میان مدت خوبی ندارد. اما نکته دوم چهلمین حراج اوراق بدهی این است که اوراق فروش رفته در سررسید های یکسان هرگز نرخ سودشان به بزرگی این هفته نبوده. برای مثال در هفته چهلم اوراق  اراد«۷۷» عرضه شد که تاریخ سررسید آن  برابر با آبان ۱۴۰۰ بود.

مقایسه اوراق منتشر شده فعلی با اوراقی که قبلا منتشر شده نشان دهنده این است که نرخ سود اوراق در این هفته بالاتر از حد ثبت شده در هفته های قبل است.

 برخی کارشناسان اعتقاد دارند حمایت هایی که از بورس شده موجب شده تا  نرخ سود کوتاه مدت آنها از ۱۸.۹ درصد به ۱۹.۴ درصد ارتقا پیدا کند.