عده ای می گویند نه ممنوعیت واردات و نه مشکلات ارزی مقصر این ماجرا نیستند؛ بلکه آنچه قیمت موز را به رقم عجیب ۴۰ هزار تومان نزدیک کرده، انحصار در واردات و احتکار است.

 

چرا نمی خواهند موز در بازار باشد؟

از چند هفته پیش تا الان قیمت موز رشد عجیب و غریبی داشته و حتی توانسته تا بیشتر از ۴۰ هزار تومان هم برسد این اتفاق در حالی افتاد که بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی نشان می دهد که قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده اما در بهمن ماه امسال به طور متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده یعنی افزایش نزدیک ۱۵۰ درصدی داشته. رشدی که خیلی ناگهانی اتفاق افتاده و تدریجی نبوده، همین هم ماجرا را پیچیده تر می کند، مثلا می بینیم قیمت هر کیلو موز در آذرماه امسال ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده بعد به شکل ناگهانی در دی ماه نزدیک ۲۲ درصد رشد کرده و در بهمن که تمام مرزهای قیمتی را پشت سر گذاشته.

این افزایش قیمت در حالی رخ داد که از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت های ارزی به نوعی ممنوع شد و بعد هم واردات آن مشروط به صادرات سیب شد. وقتی به اظهارات فعالان بازار این کالا مراجعه می کنیم می بینیم که بحث های زیادی در مورد انحصار واردات موز وجود دارد و آنها این موضوع را عامل گرانی عجیب و غریب موز می دانند، مثلا نوروزعلی اسماعیلی رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان شهرستان اصفهان  گفته که متاسفانه ثبت سفارش موز و واردات آن به کشور در انحصار سه یا چهار نفره و در حال حاضر عامل اصلی گرانی  موز در بازار نه نوسانات ارزی، بلکه انحصار در واردات موز است.

 

مشکل کمبود موز در بازار وجود ندارد

اینطور که منتقدان انحصار در واردات موز میگویند، هرکیلو موز با قیمت حدود ۷۰ سنت یعنی معادل ۱۶ هزار تومان وارد میشود در حالی که در بازار بیشتر از ۴۰ هزار تومان فروخته میشود، ضمن اینکه گویا مشکل کمبود موز در بازار هم وجود ندارد چرا که گزارش گمرک نشان می دهد که در ۹ ماه امسال ۳۰۹ هزارتن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده.  این اولین بار نیست که جریان واردات موز حاشیه پیدا می کند بلکه قبلا هم انتقادات زیادی نسبت به تامین ارز این کالا برای بعضی از افراد خاص شنیده میشد، منتقدها می گفتند در شرایطی که در کشور محدودیت ارزی وجود داره و کالاهای مهم تر در گمرک ماندند به عده ای خاص ارز واردات موز داده میشود، اخیرا هم اعلام مسئولای گمرک ایران از این حکایت داشت که ۴۷ کامیون موز در مرز بازرگان متوقف شده  آن هم به این دلیل که در مقابل این حجم واردات صادرات سیبی صورت نگرفته بنابراین گمرک اجازه وارد شدن به این محموله نداده،  در عین حال که این کالا هم از طرف وزارت صمت ثبت سفارش شده بود و هم از بانک مرکزی تائید دریافت ارز گرفته بود هنوز هم معلوم نیست که سرنوشت این محموله چیست