اگر شما به عنوان یک زوج خانه اولی برای خرید خانه روی وام مسکن حساب کنید و شرایط دست به دست هم بدهد تا حداکثر مبلغ انواع وام های مربوط به مسکن نصیبتان شود، می توانید از آن برای خرید ۱۰ متر خانه استفاده کنید. بنابراین خبر احتمال افزایش رقم وام مسکن می تواند برایتان خوشحال کننده باشد، خبری که قرار است از نشست مسئولان حوزه مسکن بیرون بیاید و گمانه زنی های زیادی در مورد آن شنیده می شود.

 

 

هنوز معلوم نیست چه مقدار به وام مسکن اضافه بشود

طی نزدیک به دو سال گذشته که قیمت خانه با شیب تندی شروع به افزایش کرده بارها کارشناس های مسکن اعلام کردند که کم شدن قدرت خرید انواع وام های مسکن روی راکد شدن بازار تاثیر میگذارد و دائم روی اهمیت بالا رفتن رقم وام مسکن تاکید کردند .

در تمام این مدت هم بانک مسکن و بانک مرکزی اعلام می کردند که باید اتفاقاتی در این حوزه بیفتد اما به روشنی برنامه و تصمیمی برای افزایش وام مسکن اعلام نمیشد تا اینکه دو ماه پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اوایل آبان ماه در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که قصد داشتیم تا اول از فضای روانی بازار عبور کنیم؛ اوضاع و جو فروکش کند، قیمت‌ها واقعی‌تر بشوند، بعد سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم حال به نظر می رسد آن فرصت کم کم پیش میاید زیرا دیروز محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از انجام نشستی بین مسئولای این وزارت خانه با مسئولای حوزه اعتبارات بانک مرکزی خبر داده که در این نشست قرار است در مورد میزان افزایش وام مسکن تصمیم گیری بشود، گویا همین حالا هم پیشنهادهای زیادی روی میز است اما قرار است این افزایش با توجه به منابعی که بانک مرکزی می تواند تخصیص بدهد اتفاق بیفتد.

بنابر این هنوز معلوم نیست که چه مقدار به وام مسکن اضافه بشود اما اگر زمزمه های دو سال پیش مسئولان وزارت راه و شهرسازی را مرور کنیم می بینیم که آن موقع افزایش تا سقف ۳۰۰ میلیون مطرح بود، از آن طرف احتمالا تصمیم هایی هم در مورد افزایش سن بنایی که می تواند وام رویش گرفته بشود و بالا بردن مدت زمان بازپرداخت و سود هم گرفته بشود، همین اتفاق در مورد وام ساخت مسکن هم می افتد طوری که گفته میشود مبلغ این وام قراراست از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش پیدا کند و سودش از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد کاهش پیدا کند. با همه این حرف ها تا زمانی که تصمیمات نهایی اعلام نشود نمیشود روی چیزی حساب کرد.