آنها می گویند تا الان به یک و نیم میلیون نفر از کسانی که به عنوان دارنده های خانه های خالی شناسایی شده اند، پیامک ارسال شده که ملکشان را تعیین تکلیف کنند و کسانی که پاسخ مناسبی ندهند، باید طبق جدول مالیات بدهند. اگر شما جزو این افراد هستید، بد نیست بدانید که چه چیزی منتظر شما است.

 

 

آخرین هشدارها به صاحبان خانه های خالی

امروز محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت در این وزارت خانه در حال تطبیق اصلاحیه قانون مالیات بر خانه خالی با قانون قبلی اخذ مالیات هستیم که دیگر رسما پروسه گرفتن مالیات از کسایی که خانه هایشان را وارد چرخه فروش و اجاره نمی کنند شروع بشود. محموزاده گفت در مرحله اول یک و نیم میلیون پیامک به مالکان واحدهای خالی از سکنه ارسال شده تا وضعیت ملکشان را تعیین تکلیف کنند و اگر مالک ها پاسخ ندهند و اقدامی نکنند ملکشان در فهرست نهایی خانه های خالی قرار میگیرد و مشمول مالیات میشود. اگر شما جزو همین مالک ها هستین باید بدانید که احتمالا از اوایل سال آینده کنتور مالیات برای ملک خالی شروع به کار می کند چون قانون دریافت مالیات از خانه های خالی چهارم دی ماه رسما ابلاغ شده قانونا سه ماه بعد از ابلاغ باید شروع به اجرا شدن بکند.

 

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی چگونه است؟

 مروری هم روی شرایط تعیین یه ملک به عنوان ملک خالی از سکنه بکنیم، اینطور که در قانون آمده واحد مسکونی که بیشتر از ۱۲۰ روز از یک سال خالی باشد به عنوان «خانه خالی» شناخته میشود، بر این واحد در سال اول هر ماه معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره، مالیات تعلق می گیره، سال دوم این رقم ۱۲ برابر مالیات بر اجاره و سال سوم ۱۸ برابر مالیات بر اجاره میشود. واحدهای نوساز هم یک سال بعد از صدور پایان کار، مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی میشوند.

این قانون با هدف ترقیب مالک ها به وارد کردن ملکشان به بازار اجاره و فروش انجام شده زیرا خیلی از متخصص ها اعتقاد دارند با توجه به حجم بسیار زیاد این خانه ها در کلان شهرهایی مثل تهران، این اتفاق می تواند قیمت اجاره و فروش را تا اندازه زیادی تعدیل کند.