به گزارش اکوایران، اما لزوما کارشناسان چنین نظری ندارند، محمود اولاد یکی از این کارشناس‌ها است، نظر او را در مورد روند قیمت مسکن ببینید. اکوخبر در این برنامه، موضوع نامه همتی به رئیس جمهور، آخرین وضعیت بلیط هواپیما و تهاتر نفت با غذا و دارو را بررسی می‌کند.

 

نامه انتقادی همتی به رئیس‌جمهور

 هفته پیش خبر رسید که براساس مصوبه وزارت صمت کالاهایی که هنوز کدرهگیری و تایید بانک مرکزی را ندارند ترخیص شوند و تا هرچه سریع تر تکلیف چند صد تن کالاهای دپو شده در گمرک روشن شود، مصوبه ای که از ابتدا با واکنش بانک مرکزی رو به رو شد و حالا خبرهایی شنیده میشه درباره اینکه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهور نامه نوشته و در اون به شدت به این رویه اعتراض کرده، همتی این اقدام را دلیل اصلی رشد تقاضای ارز برای کالاهیی دانسته که بدون انتقال ارز در گمرک دپو شده بودند، دلیل دیگر اعتراض همتی هم این بوده که با تصمیم جدید وزارت صمت، مدیریت بانک مرکزی تضعیف میشود.

 

قیمت مسکن پایین خواهد آمد؟

 عده زیادی با دیدن کاهش قیمت دلار،‌سکه و طلا میخواهند بدانند که روند کاهش قیمت ها به بقیه بازارها تسری پیدا می کند؟ یکی از این بازارها مسکن میباشد و مردم منتظر شنیدن کوچکترین خبری درباره وضعیت این بازار هستن.‌ در چنین مواقعی معمولا وزیر راه و شهرسازی هم راجع به روند قیمت اظهارنظر میکند، این بار هم مستثنی نبوده، محمد اسلامی امروز گفته تداوم کاهش قیمت ارز باعث کاهش قیمت مسکن میشود، البته اسلامی تاکید کرده که اگرچه قیمت ها با رشد ارز و طلا بالا میروند  اما وقتی که با کاهش قیمت ارز در بازار مواجه هستیم، بازگشت قیمت ها به راحتی ممکن نیست. محمود اولاد کارشناس اقتصاد مسکن در این مورد توضیح میدهد.

 

ماجرای ادامه دار بلیط هواپیما

 چند هفته است که قیمت پروازهای داخلی در بلاتکلیفی به سر می برند، مدتی پیش انجمن شرکتهای هوا پیمایی فهرستی از قیمت های جدید منتشر کرد که نشان از افزایش سه برابری قیمت ها می داد، این اتفاق با واکنش های زیادی روبه رو شد و حتی سازمان هواپیمایی اعلام کرد که این قیمت ها اجرا نخواهند شد، وزارت راه و شهرسازی هم گفت تعیین تکلیف قیمت پروازها بعد از ارائه صورت های مالی شرکت های هواپیمایی و صدور مجوز این وزارت خانه ممکن خواهد بود. بعد از این تصمیم شنیده شد که شرکت های هواپیمایی دامنه فروش بلیت را محدود کردند مثلا صرفا درگاه فروش بیت های گران در کلاس های بالاتر را باز گذاشتن، حالا سازمان هواپیمایی اعلام کرده که با این رفتار شرکت ها هم برخورد می کند و از هفته آینده شاهد کاهش قیمت پروازها خواهیم بود

تهاتر نفت با غذا و دارو تایید شد

 بانک مرکزی در گزارشی از تحولات اقتصاد کلان در آبان ماه، تایید کرده که استفاده از روش تهاتر نفت با کالاهای اساسی و ضروری کشور با محوریت وزارت نفت، گسترش پیدا کرده. این مسئله میتونه تایید افزایش فروش نفت ایران باشه که طی ماه­های اخیر از سوی برخی رسانه­ها، از جمله رویترز مطرح شده بود. علاوه بر این، بانک مرکزی همچنین خبر داده که 6.2  میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و دارو، ملزومات و لوازم پزشکی در هفت ماهه نخست سال جاری تخصیص داده شده. همچنان این سوال پابرجاست که توزیع این حجم از رانت ارزی، تا چه حد تونسته برای کنترل قیمت­ها موثر باشد؟ یادمان نرود که رانت توزیع شده در 7 ماه ابتدایی سال بیش از 85 هزار میلیارد تومان بود.