به گزارش اکوایران به نقل از رویترز بهای نفت خام آتی برنت با 0.3 درصد معادل 19 سنت کاهش به 75 دلار و 25 سنت رسید. برنت روز سه‌شنبه با 3.2 درصد رشد روبرو شده بود. دبلیو تی آی نیز با 2.3 درصد معادل 23 سنت کاهش به 71 دلار و 82 سنت رسید. این شاخص نیز روز سه‌شنبه 3.7 درصد افزایش یافته بود.

در این هفته بهای نفت خام نسبت بعد از اینکه خوشبینی نسبت به تاثیرات  اومیکرون بر اقتصاد جهانی بیشتر شد، دوباره به جای اولش برگشت. واکنش اولیه‌ی بازار نفت خام به سویه‌ی اومیکرون افتی بالغ بر 10 دلار در هر بشکه بود.

ساتورو یوشیدا تحلیلگر کومودیتی در راکوتن سکیوریتیز می‌گوید: «دوی ریکاوری بازار نفت یک استراحت داد چرا که سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تاثیر کامل سویه‌ی اومیکرون را قبل از خریدهای بیشتر تایید کنند.»

نتایج تحقیقات موسسه سلامت افریقای جنوبی نشان می‌دهد که سویه واریانت می‌تواند بخشی از محافظت ناشی از دو دوز واکسن فایزر و بیون‌تیک را دور بزند.

جی.اس.کا داروساز امریکایی گفته است که درمان مبتنی بر آنتی بادی این شرکت که در شراکت با وریر بیوتکنولوژی ساخته شده در مقابل تمام جهش‌های سویه‌ی اومیکرون کارآمد است.

هیرویوکی کیکوواوا مدیر تحقیقات نیسان سکیوریتیز می‌گوید: «سرمایه‌گذاران هنوز به طور کامل مطمئن نیستند و موضعی مثل بگذار ببینیم چه می‌شود اتخاذ کرده‌اند.»

او اضافه می‌کند همچنین یک چشم بازار به مذاکرات هسته‌ای، تنش‌های روسیه و اوکراین و آب و هوای نیمکره شمالی است.

صحبت‌های غیرمستقیم واشنگتن و تهران  با هدف بازگردانی توافق هسته‌ای، هفته پیش از سر گرفته شد اما روز جمعه متوقف شد. در حالی که مقامات غربی نسبت به خواسته‌های ایران ابراز ناخرسندی کردند، برنامه‌ریزی شد که صحبت‌ها انتهای این هفته از سر گرفته شود.   

آلمان از طریق سخنگوی وزارت خارجه خود از ایران خواست که خواسته‌های واقع‌گرایانه‌ای در صحبت‍‌های پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای خود ارائه کند.

در همین حال جوبایدن به مسکو هشدار داده که اگر قصد دور زدن اوکراین را داشته باشد از تحریم‌های اقتصادی و دیگر ابزارها علیه آن استفاده خواهد شد. از طرف دیگر پوتین خواهان این تضمین است که ناتو به سمت شرق گسترش پیدا نکند.

بایدن در مقابل به پوتین هشدار داده که او می‌تواند تحریم‌های اقتصادی سخت اعمال بکند، در پروژه نورد استریم 2 اختلال ایجاد کند و همچنین با همراهی هم‌پیمانان اروپایی‌اش برای اوکراین توان دفاعی بیشتری فراهم کند.

بازار نفت واکنش کمی به آمار هفتگی ذخایر نفت خام امریکا نشان داد.

طبق منابع بازار و بر اساس آمار ای پی آی ذخایر نفت خام امریکا هفته گذشته افت کرد اما ذخایر بنزین و سوخت رشد داشت.

نظرسنجی انجام شده توسط رویترز نشان می‌دهد که تحلیلگران انتظار داشتند ذخایر نفت خام امریکا برای دومین هفته با افت روبرو باشد.