در هفته گذشته بلومبرگ خبری منتشر کرد مبنی بر این که میزان ذخیره سازی انرژی گاز اروپا برای فصل زمستان بهتر از انتظار بوده است. انتشار این خبر روی قیمت گاز اروپا تأثیر گذاشت و بعد از مدت ها قیمت گاز کاهش یافت. اما روز گذشته شرکت گاز پروم اروپا را دچار شوک کرد، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که خط لوله اصلی این کشور به اروپا طبق برنامه ریزی باز نخواهد شد و این اقدام منطقه را یک قدم به خاموشی، جیره بندی و رکود شدید نزدیک‌تر می‌کند.

قرار بود خط لوله در روز شنبه بازگشایی شود اما در آخرین لحظات این شرکت گفت که یک مشکل فنی به وجود آمده و تا زمانی که رفع نشود جریان گاز دوباره برقرار نمی‌شود. اتحادیه اروپا، در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که گاز پروم با بهانه‌های نادرست اقدام به قطع گاز می‌کند و آنچه گازپروم اعلام کرده قطع گاز را توجیه نکرده است. 

این یک ضربه بزرگ به اروپا است که در تلاش برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه تا قبل از زمستان است. حال اروپا هر لحظه منتظر قدم‌های بعدی روسیه در جنگ انرژی است.

به گزارش بلومبرگ این قاره تلاش می‌کند برای عبور از زمستان اقداماتی را انجام دهد ولی بسته شدن خط لوله، تنش و آشفتگی اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند.

سیمونه تاگلیاپیترا در اندیشکده بروگل در بروکسل گفت: روسیه به دنبال آسیب زدن به اروپا در جایی است که بیشترین آسیب پذیری را دارد.

با چهار برابر شدن قیمت گاز اروپا در یک سال گذشته، اتحادیه اروپا با بحران گاز مواجه است و این بحران  در حال حاضر باعث تعطیلی صنایع اروپا و تضعیف یورو شده است.

گاز پروم گفته نشتی نفت در یکی از توربین‌ها شناسایی شده است که گاز را به داخل خط لوله پمپ می‌کند و مشخص نیست تعمیر آن چقدر طول بکشد.

گازپروم گفته نشت نفت پیش از این در برخی از توربین‌ها نیز شناسایی شده بود که اکنون از کار افتاده‌اند و رفع کامل نشت نفت این توربین‌ها، فقط توسط یک شرکت تعمیرات تخصصی امکانپذیر است. این اقدام از سمت روسیه درست زمانی روی داد که روز قبل گروه هفت اعلام کرد قصد دارد برای خرید جهانی نفت روسیه سقف قیمت اعمال کند.

اروپا در حال تکمیل ذخایر انرژی خود با قبول واقعیت کاهش جریان نفت وارداتی از اروپاست. هم اکنون شرایط می‌تواند خیلی بدتر شود اگر ذخایر با گرم‌تر شدن هوا یا یک سرمای شدید کاهش یابد.

آموس هوستاچین، هماهنگ کننده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده برای زیر ساخت‌های جهان و امنیت انرژی گفت: که ما باید تا زمستان به ۹۰ تا ۹۵ درصد ذخیره سازی برسیم تا در وضعیت بهتری قرار بگیریم اما روشن است که این به تنهایی کافی نیست و مسائل محیط زیستی هنوز به عنوان یک چالش مطرح است. او گفت که ایالات متحده اروپا را برای فروش ال ان جی در اولویت قرار خواهد داد.

گازپروم اعلام کرد شرکت زیمنس به عنوان تولید کننده این توربین‌ها نشت نفت از توربین‌ها را تایید کرده ولی زیمنس گفت که نشت‌های مورد اشاره گازپروم دلیلی برای توقف جریان گاز نیست.

تشدید چشمگیر بحران انرژی اروپا درست زمانی رخ داد که قیمت‌ها در حال کاهش بودند. با انتشار گزارش ذخیره سازی بهتر از انتظار گاز اروپا در ماه آگوست، قیمت‌ها کاهش یافته بود. اگر تعطیلی‌ها به خاطر کمبود انرژی ادامه پیدا کند کارخانه‌ها، خانواده‌ها و اقتصاد کشورهای اروپایی در معرض خطر قرار می‌گیرند و توانایی اروپا در حمایت از اوکراین در  جنگ علیه روسیه تضعیف می‌شود.

مسکو پیش از این طی چند ماه جریان گاز به اروپا را به شدت کاهش داده است. افراد مطلع از  کرملین گفته‌اند مسکو از کاهش عرضه برای افزایش اختلافات سیاسی میان رهبران اروپایی استفاده می‌کند تا آنها را وادار کند که در حمایت خود از کیف تجدید نظر کنند.

توقف کامل نورد استریم که از زیر دریای بالتیک به آلمان می‌گذرد، تنها دو مسیر اصلی تامین گاز به اتحادیه اروپا باقی می‌گذارد: یکی از طریق اوکراین و دیگری ترک استریم که از دریای سیاه می‌گذرد. جریان گاز عبوری از اوکراین نیز محدود شده است، ولی ترک استریم به مقصد جنوب اروپا بدون اختلال کار می‌کند.

وزارت اقتصاد اواخر روز جمعه اعلام کرد ما بارها غیر قابل اطمینان بودن روسیه را تجربه کرده‌ایم و به همین دلیل به طور پیوسته برای تقویت استقلال از واردات انرژی روسیه تلاش می‌کنیم.

اتحادیه اروپا مداخلات بی‌سابقه‌ای در بازار انرژی از جمله؛ تعیین سقف قیمت، کاهش تقاضای برق و مالیات بر سود را در نظر گرفته است که به کاهش قیمت‌ها در این هفته کمک کرد.

این بلوک همچنین به دنبال آماده شدن برای خطر قطع گاز روسیه از طریق پر کردن ذخایر و تأمین منابع جایگزین مانند گاز طبیعی مایع از آمریکا است که‌ایجاد زیرساخت و بستر مناسب برای پیشرفت در این حوزه زمان‌بر است.

جاکوب مندل کارشناس ارشد کامودیتی در شرکت تحقیقاتی انرژی آئورا گفت: جایگزین کردن هر ذره گازی که از روسیه نمی‌آید سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

 بلومبرگ