به گزارش اکوایران بنا به آخرین داده های منتشر شده از مرکز آمار، تورم ماهانه مرداد ماه 2 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر خانوار کشور در مرداد ماه برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات به طور میانگین 2 درصد بیشتر از تیر ماه هزینه کرده اند. این در حالیست که در خرداد و تیر ماه با جهش چشمگیری در تورم ماهانه مواجه بودیم به گونه ای که تورم ماهانه خرداد به بالای 12 درصد نیز رسید. آمار ها نشان می دهد استان آذربایجان غربی پایین توم ماهانه را به ثبت رسانده، همچنین تورم ماهانه رقم خورده در استان مرکزی بیشترین نرخ به ثبت رسیده در میان تمامی استان های کشور است. تهران نیز در کنار چند استانی قرار دارد که بالاترین تورم ماهانه را در مرداد ماه به ثبت رسانده اند. 

جهش تورمی که در ماه های گذشته رخ داد بیشتر از جنس فشار هزینه یا تورم سمت عرضه بوده که دلیلی اصلی آن نیز سیاست اصلاح یارانه کالا های اساسی بود که توسط دولت تحت عنوان جراحی اقتصادی انجام شد. بر خلاف تورم ماهانه که کاهش قابل توجهی داشته، در دیگر شاخص ها شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم. تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه بالغ بر 52 درصد به ثبت رسیده که هنوز این نرخ در قله تورمی چند سال اخیر قرار دارد، تورم سالانه نیز 41.5 درصد بوده است، پیش بینی می شود شاخص تورم نقطه ای از ماه های آتی با توجه به کاهش تورم ماهانه روندی نزولی به خود بگیرد، اما به این علت که تورم سالانه بازه زمانی بلند تری را برای محاسبه تورم مد نظر دارد، احتمالا حداقل برای چند ماه آینده شاهد روند کاهشی در تورم سالانه نباشیم.

مرکزی در قله تورم ماهانه

تورم ماهانه استان مرکزی در مرداد 3.5 درصد برآورد شده است، این نرخ بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در میان تمام استان های کشور است. در جایگاه دوم نیز استان های هرمزگان و خوزستان با تورم 2.6 درصدی به طور مشترک قرار دارند. استان تهران نیز با به ثبت رساندن تورم ماهانه 2.5 درصد در ماه میانی تابستان در زمره بالاترین تورم های استانی قرار دارد، این در حالیست که تا ماه های قبلی استان تهران در جایگاه کمترین تورم ها قرار داشت، علت این تغییر جایگاه این است که در ماه گذشته تورم بیشتر از جانب اقلام خوراکی بوده و به طبع این کالا ها در سبد مصرفی سایر استان ها وزن بیشتری دارد.

تورم ماهانه استان آذربایجان غربی نیز در مرداد 0.6 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ پایین ترین تورم ماهانه رقم خورده در میان استان ها محسوب می شود. استان های زنجان و بوشهر نیز با تورم های ماهانه 0.7 درصد و 0.9 درصد به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.

photo_2022-08-30_12-12-04