به گزارش اکوایران، در شرایطی که دغدغه دولت مردان و کارشناسان اقتصادی تولید و رشد صنعت در کشور است اما بررسی های مرکز آمار نشان می دهد جریان نیروی کار و وضعیت اقتصادی بیشتر به سمت خدمات متمایل بوده تا صنعت. 

در همین راستا مرکز آمار داده ای متنوعی را در خصوص بازار کار منتشر کرده و به بیانی سعی کرده تا با دوربین های مختلف وضعیت بازار کار و رشد اقتصاد را در جامعه از زوایه های مهم تری به تصویر بکشد. به روز ترین ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار به نخستین فصل امسال برمی گردد. زمانی که نرخ بیکاری در کشور به 9.2 درصد رسیده و از موقعیت مشابه خود در سال گذشته در حدود 0.4 واحد درصد بیشتر شده است.

بهار امسال بیکاری از کف ثبت شده خود در سال گذشته فاصله گرفت که البته برخی این رویداد را همسو با کاهش رشد نرخ مشارکت اتفاقی منفی قلمداد می کنند. چرا که به بیان ساده تر هم نیروی فعال کار در بهار امسال کمتر از پارسال بوده هم از این میزان بیکاران نیز رشد بیشتری پیدا کرده اند.

در تحقیق اخیر مرکز آمار اما، نرخ بیکاری در سه بخش مهم اقتصاد مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مطالعه مشاهده می شود در سال جاری شاغلین بیشتری شغل خود را از دست داده و مسیر شغلی به سمت مشاغل خدماتی جریان بیشتری پیدا کرده است. 

بیکاری

تحلیل نخست: متغیرهای بازار کار در بهار امسال: ماندگاری شاغلان کم شد

طبق ماتریس منتشر شده از سوی مرکز آمار، در یک سال منتهی به بهار 1401، درحدود 84.5 درصد از شاغلین همچنان شاغل باقی مانده اند. از این میان 34.1 درصد نیز هم به بیکاری خود ادامه داده و تقریبا 91 درصد از غیر فعالان در این موقعیت ثابت بوده اند.

این در حالی است که در زمان بررسی این مقاله در تابستان 1400 آمارها نشان می داد نرخ شاغلین پایدار در شغل خود برابر با 85.6 درصد بود که از رقم امسال بالاتر بوده است. البته در سمت مقابل نرخ بیکارانی که همچنان بیکار بوده اند نیز بیشتر بوده و برابر با 38.2 درصد بوده است. 

اما تحلیل دوم در این بازار اشاره به سطح شاغلینی دارد که شغل خود را از دست داده اند.

بیکاری

تحلیل دوم: بالاتر بودن نرخ از دست دادن شغل در شهر ها

متوسط نرخ از دست دادن شغل در شهرها در یک سال منتهی به بهار 1401 برابر با 3.7 درصد بوده که از این شاخص در مناطق روستایی 1.3 واحد درصد بیشتر بوده است.

به عبارت دیگر شاغلین شهری بیشتر در خطر بیکار شدن قرار داشته اند که البته با توجه به ساختار تعریف شغل اتفاقی معمول در بازار کار به شمار می آید. اما نکته مهم رشد این شاخص سطح کلی آن نسبت به سال گذشته است.

به طور کلی نرخ از دست رفتن شغل در بهار امسال برابر با 3.3 درصد بوده که 0.3 واحد درصد از سال گذشته بیشتر بوده است. تفکیک شاغلین به زنان و مردان نشان می دهد بیکار شدن زنان در این بازه رشد بیشتری را در مقایسه با مردان داشته است.

این شاخص در مردان در تابستان پارسال برابر با 3.2 درصد بوده که در این مقطع با 0.3 واحد درصد رشد به 3.5 درصد رسیده است.

در حالی که نرخ از دست رفتن شغل زنان در سال 1400 با رشدی 0.4 واحد درصدی از 2.3 درصد به 2.7 درصد ارتقا پیدا کرده است.

به عبارت دیگر نرخ از دست دادن شغل در زنان و مردان در سال 1401 صعودی بوده که این جهش در شاخه زنان بیشتر مشاهده شده است.

تحلیل سوم به ثبت رسیده از این آمار رشد انتقال شاغلین به سمت بازار خدمات بوده است.

بیکاری

تحلیل سوم : جریان شغلی به سمت خدمات

به طور کلی همواره سهم اشتغال در بخش خدمات بیشتر از دو بخش صنعت و کشاورزی بوده است. اما روندهای این شاخص نیز در بیست سال اخیر نشان می دهد سهم کارکنان در بخش خدمات به مرور افزایشی شده و در بخش کشاورزی مسیری نزولی را سپری کرده است. در همین رابطه سهم اشتغال خدمات در بهار امسال برای نخستین بار در بیست سال گذشته از مرز 50 درصد عبور کرده و به 51.2 درصد رسیده است.

در بخش صنعت اما پس از آن که سهم اشتغال بالاترین رکورد خود را در سال 92 ثبت کرد روندی نزولی پیدا کرده و اکنون تقریبا برابر با 34.2 درصد در سطح سال 85 قرار گرفته که نشان عدم تغییر چندان در این شاخه داشته است.

اما برآورد این مرکز از جریان اشتغال در مقطع کنونی نشان دهنده آن است که در بهار امسال 20.3 درصد از شاغلین بخش های دیگر به خدمات منتقل شده اند. از این میان 13.1 درصد از سمت صنعت بوده و 7.2 درصد هم از ناحیه کشاورزی بوده است. مقایسه ها نشان می دهد بیشترین انتقال میان شاخه ای در کل یک سال منتهی به بهار از سمت صنعت به خدمات بوده است.

سهم انتقال شغلی به صنعت هم برابر با 14.7 درصد بوده که کشاورزان و کارکنان خدمات نقشی تقریبا برابر داشته اند.

در آخر هم تنها 6 درصد از شاغلین به سمت کشاورزی نقل مکان کرده اند که 4.1 درصد از سمت صنعت بوده و تنها 1.9 درصد از بخش خدمات بوده است.

بیکاری

در بررسی رشد اقتصادی در این بخش ها نیز مشاهده می شود در پایان 1400 رشد تولید ناخالص داخلی از منفی 1.3 درصد در سال گذشته 5.8 واحد درصد افزایش پیدا کرده و به 4.5 درصد رسیده که بیشترین میزان افزایش در میان بخش های دیگر محسوب می شود.

این در حالی است که این افزایش در بخش صنعت 1.9 واحد درصد بوده که از 4.1 درصد سال 99 به 6 درصد در 1400 رسیده است. در بخش کشاورزی نیز هم سو با کاهش سهم اشتغال، رشد اقتصاد هم کم تر شده است. این رقم در سال 99 برابر با 3.5 درصد بوده که با 7.2 واحد درصد کاهش به منفی 3.7 درصد رسیده و بیشترین افت را در اقتصاد سال گذشته رقم زده است.

به عبارت دیگر جریان شغلی از سایر بخش های اقتصاد اکنون به سمت خدمات رهسپار شده و برای نیروی کار نیز این بخش از جذابیت بیشتری برخوردار است. موضوعی که با توجه به رشد های ثبت شده در تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری نشان از رونق کمتر بخش صنعت در یک سال منتهی به بهار 1401 بوده است.

بیکاری