به گزارش اکوایران، البته برخی تحلیل‌گران نیز بر این باورند که کاهش نرخ بهره ترکیه از 14 درصد به 13 درصد همراستا با رشد قابل توجه درآمد از صنعت توریست در این کشور و همچنین کاهش هزینه‌های استقراض در این کشور است. لیر ترکیه پس از این تصمیم واکنش نشان داد و نرخ برابری دلار به لیر تا سطح 18.15 واحدی رشد کرد.

این پایین‌ترین ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا پس از ماه دسامبر سال گذشته بود که در آن مقطع این شاخص تا سقف تاریخی 18.36 واحدی پیشروی کرده بود.

قبل از نشست بانک مرکزی ترکیه تمامی 21 اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کرده بودند که نرخ بهره بدون تغییر باقی خواهد ماند.

لیر ترکیه

کریستین مگیو، مدیر استراتژی پورتفولیو در TD Securities معتقد است که در ادامه نیز بازار ارز در ترکیه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم مورد مداخله دولت قرار خواهد گرفت. هر چند که در بازار تابستانی ورود ارزهایخارجی از کشورهای دوست مانند روسیه و عربستان و همچنین افزایش ورود توریست به ترکیه می تواند افت شدید ارزش لیر ترکیه را متوقف کند.

تحلیل‌گران بر این باورند که بانک مرکزی ترکیه هنوز قابلیت ادامه روند کنونی را دارد؛ ترکیبی از نرخ بهره پایین و مداخله ارزی برای کند کردن مسیر نزولی لیر. اما هر چه این مداخله ادامه داشته باشد ناترازی در اقتصاد ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد. سیاستی که بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران می‌تواند تا پایان سال 2022 یا نهایتا تا اواسط سال آینده میلادی ادامه پیدا کند.

تقریبا یک سال از اولین افزایش نرخ بهره غافلگیرکننده بانک مرکزی می‌گذرد و طی این مدت نرخ تورم این کشور از 20 درصد به 80 درصد رسیده است. بنظر می‌رسد فعلا اولویت اصلی دولتمردان آنکارا رشد اقتصادی است که مرتبط با افزایش محبوبیت انتخاباتی برای اردوغان است. اما تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که اقتصاد این کشور شاید ظرفیت ادامه چنین روندی را نداشته باشد.