در شماره ۱۳ اوت، این نشریه به بررسی هزینه کرد و سرمایه گذاری درآمدهای کشورهای نفتی منطقه خلیج‌فارس پرداخته است که در جریان افزایش قیمت نفت در اثر سیاست های انبساطی زمان کرونا و حمله روسیه علیه اوکراین، منابع مالی هنگفتی را به چنگ آورده اند. سؤال مقاله این است که آیا مقامات این کشورها تحت فشار مردم درآمد ها را صرف مخارج رفاهی جامعه  می‌کنند یا آنکه منابع را صرف سرمایه‌گذاری و پس‌انداز برای نسل‌های آینده  خواهند کرد؟

در ادامه در بخش مالی و اقتصادی، فرهاد نیلی در مورد گزارش اکونومیست از کاهش فروش مسکن و مستغلات  چین در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ صحبت می کنند و توضیح می دهد که بحران املاک در چین بر تحویل خانه های پیش فروش شده هم اثر گذاشته و به خاطر کمبود منابع و بالا بودن بدهی های شرکت های ساختمانی به تحویل به موقع خانه های پیش فروش شده آسیب رسانده است، در نتیجه افرادی که این خانه‌ها را با پشتوانه وام‌های رهنی از بانک‌ها پیش‌خرید کرده بودند به دلیل ناامیدی از تحویل  خانه هایشان، بازپرداخت اقساط وام‌ها را ادامه نداده و بایکوت کرده اند‌. 

در بخش کسب و کار هم اقتصاد چین مورد توجه است که وضعیت بخش خصوصی و شرکتهای فعال در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. فرشاد فاطمی موضع دولت چین درباره بخش خصوصی را در یک دوره تاریخی به تصویر کشیده و با استناد به مقاله  می‌گوید که تصویر کنونی این بخش در چین بسیار پیچیده است. 

مقاله دیگری که در این پادکست بررسی شده، ارتباط شرکت‌های برتر و پیشرفته تکنولوژی آمریکا در سیلیکون‌ولی با بخش دفاعی و پنتاگون را مورد توجه قرار داده است که  چگونه احساسات ضدجنگی این شرکت‌ها که از زمان جنگ ویتنام شکل گرفته بود، به دلیل تهدیدهای جدید چین و روسیه رنگ باخته است و در مقطع کنونی، این شرکت‌ها هم در حال مشارکت برای توسعه فناوری فرماندهی و کنترل پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی با پنتاگون هستند.

وضعیت مالی نامساعد شرکت‌های فناوری زیستی و به ویژه شرکت بیون‌تک که توسعه‌دهنده واکسن کرونا نیز بوده،  موضوعی است که دربخش فناوری مطرح شده است. 

در حوزه فناوری،‌ موضوع ایدز اولین مقاله‌ای است که با تیتر «اعتراض کن و زنده بمان» در نشریه اکونومیست بررسی شده‌ و مدعی است که با وجودی که مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز به لطف پیشرفت های چشمگیر علمی کاهش پیدا کرده است ، اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در این حوزه برای پیشگیری و درمان در حال کاهش  است. 

موضوع تشکیل قاره ها نیز آخرین مقاله ای است که در بخش فناوری مورد توجه قرار می گیرد‌ و با ارجاع به مقاله‌ای از نیچر، شواهدی را مطرح می‌کند که عوامل خارج از کره زمین و به طور خاص شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد کرده‌اند، در شکل‌گیری قاره ها نقش تعیین‌کننده داشته‌اند.

نسخه صوتی این پادسکت را در این لینک (https://t.me/eco_voice/196) بشنوید.