به گزارش اکو ایران، بلومبرگ نوشت طی یک سال گذشته قیمت عمده مواد غذایی از کره و تخم‌مرغ گرفته تا شکر، گران شده‌است. فروشگاه‌های مختلف نظیر قنادی‌ها برای جبران قبض‌های سنگین انرژی، چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند.

در کشورهای مختلف اروپایی مثل بریتانیا و فرانسه، مصرف‌کنندگان می‌توانند گرانی را احساس کنند و به لحاظ هزینه‌های زندگی وارد بحران شده‌اند. در بریتانیا، بانک انگلستان انتظار دارد نرخ تورم بیش از 13 درصد در سال جاری افزایش پیدا کند. بیش از یک‌سوم از خانوارهای انگلیسی باید بیش از 10 درصد از درآمد خود را صرف انرژی کنند. حالا افزایش قیمت مواد غذایی مزید بر علت شده و آن‌ها را به سمت فقر هدایت می‌کند.

برخی کارشناسان می‌گویند اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم، اثر دومینویی است که به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی رخ داده‌است. به دلیل افزایش قیمت انرژی، قیمت‌ها برای خرده‌فروش‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کرده‌است.

به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، قیمت مواد غذایی در تمامی نقاط جهان افزایش پیدا کرده‌است. از گندم گرفته تا روغن گیاهی، قیمت مواد غذایی، مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده‌است.

در حالی‌که برخی تصور می‌کنند اوضاع اکنون بحرانی شده، هنوز روزهای بد نرسیده و می‌توان گفت روزهای بدتری در راه است. هم‌راه با زمستان و سرما، تقاضا برای انرژی افزایش پیدا می‌کند و از آن زمان می‌توان بحران را به شکلی جدی‌تر درک کرد.

گاز اصلی‌ترین نیاز اروپایی‌ها در زمستان است. به همین خاطر است که از زمستان به عنوان بازیگر اصلی در زمینه هزینه‌ها یاد می‌شود. هزینه‌ها قطعا در زمستان افزایش زیادی خواهد داشت.

بحرانی بودن شرایط، دولت‌ها را وادار کرده برای کنترل وضعیت وارد میدان شوند. بسته‌های کمک‌معیشتی از یک‌سو و افزایش نرخ بهره از سوی دیگر، از جمله اقداماتی است که دولت‌های اروپایی و غربی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته بسته‌ای به ارزش 110 میلیون یورو (112 میلیون دلار) برای حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی تعیین کرده تا به آن‌ها در این شرایط بحرانی به دلیل افزایش قیمت انرژی و کود، کمک کند.

این احتمال وجود دارد که برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید مواد غذایی به دلیل کمبود انرژی ناچار به تعطیلی شوند. آلمان در این زمینه به شدت در معرض خطر است.

نوسان شدید قیمت انرژی و افزایش آن، مسئولیت سختی را بر دوش دولت‌ها گذاشته و آن‌ها را دچار بحران کرده‌است.