به گزارش اکوایران با توجه با افزایش شدید قیمت ها در چند ماه اخیر شاهد جهش و ایجاد روند صعودی در شاخص های تورمی بوده ایم، به گونه ای که تورم نقطه به نقطه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در تیر ماه امسال 86 درصد به ثبت رسیده است. به بیان دیگر خانوار ها ایرانی در تیر ماه 1401 نسبت به تیر ماه سال گذشته برای تهیه یک سبد مشخص از اقلام خوراکی، به طور میانگین 86 درصد بیشتر هزینه کرده اند. جهش تورمی در دو ماه اخیر الخصوص برای کالاهای خوراکی، ناشی از اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی موسوم به جراحی اقتصادی توسط دولت دانسته شده است.

 همین موضوع باعث شده تا در برخی از استان های کشور شاهد انفجار قیمت مواد غذایی باشیم. آمار های رسمی نشان می دهد در 10 استان کشور تورم نقطه به نطقه خوراکی ها در تیر امسال به بالاتر از 90 درصد رسیده، حتی در برخی از استان این نرخ به مرز تورم 100 درصدی هم نزدیک شده، به عنوان مثال این شاخص در استان قزوین بالغ بر 98 درصد برآورد شده است. در این گزارش به بررسی تورم اقلام خوراکی در تیر ماه و مقایسه آن با خرداد و همچنین بررسی تورم این کالا ها برای استان های کشور پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه، روندی صعودی تورم نقطه ای

تورم ماهانه در خرداد ماه بالغ بر 12 درصد به ثبت رسیده بود که در چند دهه اخیر اقتصاد ایران این نرخ برای شاخص تورم ماهانه بی سابقه بوده است، این نرخ اکنون در تیر ماه به 4.6 درصد برآورد شده است. این جهش تورمی را می توان به دلیل اصلاح قیمت کالا های اساسی و در نتیجه افزایش قابل توجه قیمت خوراکی ها در خرداد ماه دانست. به طبع تورم ماهانه در شاخص تورم نقطه ای نیز در دو ماه گذشته شاهد روندی صعودی بوده ایم، به گونه ای که تورم نقطه ای از 52.4 درصد در خرداد به 54 درصد در تیر ماه رسیده ، این شاخص در اردبهشت ماه 39 درصد بوده است.

بررسی شاخص تورم سالانه نشان می دهد، این نرخ هم روندی صعودی گرفته و از 38 درصد در اردیبهشت به 40.5 درصد در تیر ماه رسیده است. با توجه به اینکه در شاخص سالانه بازه زمانه بلند تری برای محاسبه تورم مورد استفاده قرار می گیرد، در چند ماه آتی بیشتر اثر افزایش قیمت ها در این شاخص دیده خواهد شد. علی رغم اینکه تورم ماهانه در تیر کاهش یافته، اما همین اعداد فعلی نیز در زمره تورم های ماهانه بالا محسوب می شود، همچنین به دلیل تورم بسیار بالای ماهانه خرداد، پیش بینی می شود در ماه های آتی تورم ها سالانه و نقطه به نقطه روند صعودی خود را حفظ کنند.

انفجار تورم خوراکی

همانگونه که در سطور بالا گفته شد تورم اقلام خوراکی دلیل اصلی تورم در دو ماه اخیر بوده است. بر همین مبنا تورم ماهانه خوراکی ها در خرداد ماه بالغ بر 25 درصد به ثبت رسیده که این نرخ در ماه گذشته به 5.7 درصد رسیده، این نرخ در اردیبهشت ماه 3.3 درصد بوده است. همانگونه که مشاهده شد اثر سیاست جراحی اقتصادی دولت کاملا در افزایش قیمت ها مشهود است. تورم نقطه به نقطه خوراکی ها نیز در ماه گذشته 86 درصد افزایش یافته که نسبت به ماه خرداد 4.4 درصد بالاتر رفته است. این افزایش ها در شاخص تورم سالانه نیز کاملا مشهود بوده و تورم سالانه خوراکی ها از 49 درصد در اردیبهشت ماه به 54.6 درصد در تیر ماه رسیده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت اقلام خوراکی ها در دورازده ماه منتهی به تیر 1401 نسبت میانگین قیمت ها در دروازده ماه منتهی به تیر سال گذشته بالغ بر یک و نیم برابر شده است.

photo_2022-08-02_12-43-24

10 استان تورم بالای 90 درصد را تجربه کرده اند

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در استان قزوین 98.3 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر میانگین سطخ قیمت خوراکی ها در استان قزوین در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه 1400 نزدیک به دو برابر شده است، این نرخ بالاترین تورم خوراکی نقطه ای در میان تمامی استان های کشور است. در جایگاه دوم نیز با تورم 97.9 درصد استان البرز قرار گرفته است. استان لرستان نیز با ثبت تورم 96.4 درصدی، جایگاه بعدی بالاترین تورم نقطه ای خوراکی ها را در میان استان ها دارد.

 استان های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سمنان، گلستان و خراسان شمالی از دیگر استان هایی هستند که تورم نقطه به نقطه خوراکی بالای 90 درصد در تیر ماه امسال به ثبت رسانده اند. همچنین در چهار استان نیر در تیر ماه تورم نقطه ای کل(خوراکی و غیر خوراکی) بالای 60 درصد برآورد شده که در زمره تورم های بسیار بالا محسوب می شود. کمترین تورم خوراکی به ثبت رسیده نیز در کل استان های کشور 70.5 درصد بوده که به استان بوشهر تعلق دارد، به بیان دیگر هیچ استانی در کشور تورم کمتر از 70 درصد را تجربه نکرده است. همچین آمار ها نشان می دهد تنها 6 استان در تیر ماه تورم نقطه به نقطه خوراکی شان کمتر از 80 درصد بوده است.

فسار تورمی بر 4 استان کشور

تورم نقطه به نقطه در تیر ماه سال جاری 54 درصد برآورد شده است، به بیان ساده تر خانوار های کشور در تیر ماه امسال به طور میانکین 54 درصد بیشتر برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات نسبت به تیر ماه سال گذشته هزینه کرده اند. تورم نقطه ای در چند ماه گذشته روند صعودی به خود گرفته و در تیر ماه نسبت به خرداد 1.5 درصد بیشتر شده است. پیش بینی می شود به توجه به تورم های ماهانه بالایی که در چند ماه گذشته به ثبت رسیده، تورم نقطه ای نیز در ماه های آتی به روند صعودی خود ادامه دهد.

تورم نقطه به نقطه استان آذربایحان غربی در تیر ماه 63.9 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین نرخ تورم نقطه ای به ثبت رسیده در تیر ماه در میان تمامی استان های کشور است. در جایگاه دوم نیز استان اردبیل با تورم 61 درصد قرار دارد. استان های قزوین و لرستان هم جز چهار استانی هستند که در تیر ماه تورم نقطه به نقطه بالای 60 درص را به ثبت رسانده اند. همچنین آمار ها نشان می دهد 10 استان کشور در تیر ماه تورم نقطه ای خوراکی بالای 90 درصد را تجربه کرده اند که اکو ایران طی گزارش های آتی به طور دقیق تر به تورم خوراکی استان ها خواهد پرداخت.

photo_2022-08-02_12-43-17