بهبود اقتصادی در چین به خاطر وضعیت کرونا شکننده است، دولت محدودیت ها را با کاهش شیوع کرونا کم میکند اما در هرجا که  کرونا جان میگیرد این محدودیت ها سخت می شود. 

فعالیت کارخانه های چینی در ماه جولای به طور غیر منتظره ای کاهش یافت این گزارش خلاف جهت بهبود اقتصادی در گزارش قبل بود و شیوع پراکنده کرونا رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.

اداره آماردر روز یکشنبه اعلام کرد، شاخص رسمی  مدیران خرید در ماه جولای کاهش یافته و به ۴۹رسیده، این رقم در ماه ژوئن (ماه قبل)۵۰.۲ بوده است، نظر سنجی بلومبرگ از اقتصاد دانان برای این ماه رقم ۵۰.۳ را نشان می دهد. ارقام بالای ۵۰ نشان دهند توسعه اقتصاد نسبت به ماه قبل است و ارقام زیر پنجاه انقباض در اقتصاد را نشان می دهد.

فعالیت های غیر تولیدی که فعالیت در بخش ساختمان و خدمات را اندازه گیری میکند از رقم ۵۴.۷ ماه ژوئن به ۵۳.۸ در جولای کاهش یافته است، این میزان کمتر از پیش‌بینی ۵۳.۹ برای این ماه  است.

بهبود اقتصادی در چین به خاطر وضعیت کرونا شکننده است، دولت محدودیت ها را با کاهش شیوع، کم میکند اما در هرجا که  کرونا جان میگیرد این محدودیت ها سخت می شود. 

شعله ور شدن کرونا در جنوب مرکز تولید شنزن بر عملیات کارخانه های آن محدوده اثر گذاشته و نگرانی هایی را  از اختلال در زنجیره تامین جهانی ایجاد کرده است.  

رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم به کمترین میزان از شروع همه گیری ووهان  رسیده است و اقتصاددانان انتظار دارند با شیوع کرونا، گسترش محدودیت های کرونایی و رکود مداوم بازار املاک چین، رشد اقتصادی سالانه ‌این کشور به ۴ درصد یا کمتر برسد.

اروپا نگران چشم انداز اقتصادی 

تولیدکنندگان منطقه یورو نیز به خاطر تورم و امشکلات تامین انرژی،  نگران چشم انداز و آینده اقتصادی هستند.

شاخص اطمینان در صنعت، که به عنوان معیاری توسط کمیسیون اروپا تهیه شده است، در این ماه  پایین ترین سطح خود در ۱۷ ماه گذشته را لمس کرد  و سایه ترس از کمبود انرژی و اختلالات زنجیره تامین بر شاخص اطمینان از چشم انداز اقتصادی این ناحیه سنگینی می کند.

در میان ۴ اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا فقط در آلمان شاخص خوش بینی تولیدکنندگان،  بیشتر از میانگین منطقه است و از میان ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده میکنند فقط مدیران تولیدی سه کشور اتریش، فنلاند و هلند نسبت به میانگین منطقه یورو خوشبین تر بوده اند.

با وجود کاهش خوش بینی ها، ترس از تورم مصرف کنندگان همچنان بالاست ولی انتظارات قیمتی فروش تولید کنندگان کاهش یافته است. تولیدکنندگانی که از ابتدای شروع پاندمی کرونا افزایش قیمت ها را پیش بینی می کردند اکنون می گویند طی چند ماه آینده قیمت ها کاهش خواهد یافت و این مسئله سود تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در حالیکه اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم ۰.۷ درصد رشد کرده است اقتصاددانان و بازارها نگران هستند که تورم و قطع احتمالی انرژی روسیه، منجر به رکود شود. همه گیری کرونا عرضه کالاها را با مشکل مواجه کرده است و مشکلات زنجیره تامین بعد از جنگ اوکراین تشدید شده است.

این ترس ها در اعداد  و ارقام کمیسیون اروپا که حاصل نظرسنجی های سراسری است مشهود است.

دو سوم منطقه اروپا کمبود تقاضا و کمبود مواد را از عوامل اصلی می دانند که توانایی کار با ظرفیت کامل را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به صادرات فعلی، دفتر سفارشات به آرامی از اوج یکساله خود کاهش یافته است،با وجودی که چشم انداز صنعت برای فروش در خارج از کشور به خاطر تضعیف یورو بهبود داشته،  انتظارات برای توسعه سفارشات  برای سه ماه آینده کاهشی بوده است که نشان دهنده افزایش نگرانی ها در چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اروپا است.

 

منبع:بلومبرگ