به گزارش اکوایران احسان خاندوزی در اظهارات خود رو به  دولت پیشین عنوان کرده است که دولت سیزدهم در چهار ماهه نخست سال جاری دولت هنوز به سقف استفاده از تنخواه سال قبل نرسیده ایم. به بیان ساده تر وزیر اظهار داشته که دولت از حق قانونی خود مبنی بر استقراض از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان خزانه در سال جاری به طور کامل استفاده نکرده است. اما آمار های منتشر شده از متغیر های پولی در پایان خرداد ماه نشان می دهد که دولت در عوض اسقراض مستقیم از بانک مرکزی، از حساب شرکت های دولتی که ذیل عنوان سپرده های دولت نزد بانک مرکزی است برداشت کرده است.

دولت کنونی مکرر بر روی مسئله عدم استقراض از بانک مرکزی و استفاده نکردن از تنخواه تأکید داشته و بیان کرده است که دولت این عمل را در جهت عدم تحریک متغیر های تورم زا انجام داده است. اما اثری که برداشت از حساب شرکت های دولتی بر روی پایه پولی دارد از نظر اقتصادی و تورم زایی تفاوتی با استقراض تحت عنوان تنخواه ندارد و هر دو اثر تورمی خود را دارند. علاوه بر این، استفاده از این روش برای تامین کسری بودجه شفافیت را نیز از بین خواهد برد. همچنین دولت مجاز است در سال تنها یکبار از تنخواه اسفاده کند و از بانک مرکزی قرض بگیرد، اما در این روش دولت هر ماه می تواند در ابتدای ماه از حساب شرکت های دولتی برداشت کند و در آخر ماه هم تصویه کند تا اتفاقی هم در اعداد رخ ندهد. اظهارات خاندوزی به شرح زیر است؛

«سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت، درباره راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی اعلام کرد: با توجه به وعده ای که پیش از این در وزارت اقتصاد داده بودیم مبنی بر اینکه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار خواهد کرد، قرار شد با دعوت از رئیس جمهور این کار انجام شود اما به دلیل مشغله کاری رئیس جمهور و حضور مهمانان خارجی توفیق نشد وی برای راه اندازی حضور یابد، اما به وعده خود عمل کردیم و این سامانه شروع به کار کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه گروه‌های اقتصادی‌ و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد و امیدوار هستیم این امر، اتفاق جدیدی در عرصه عمل به تکالیف قانونی بر زمین مانده و نیز در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

خاندوزی همچنین درباره آنچه اخیرا رییس جمهور سابق گفته است مبنی بر اینکه در چه وضعیت اقتصادی و ارزی دولت را تحویل داد، گفت: مجموع ذخایر اسکناس ارزی کشور در وضعیت خوبی در سال گذشته بود، اما این ذخایر اسکناسی برای پرداخت‌های خدماتی است و به واردات کشور و حل مسایل تجارت کشور کمک نمی‌کند. وی خاطر نشان کرد: «خوب بود در کنار این شاخص‌ها اشاره می شد به نامه آقای واعظی به آقای نوبخت که طبق آن، مساله خزانه خالی با بیش از ۵۴ همت (هزار میلیارد تومان) استفاده از تنخواه مطرح شده بود».

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: با وجود اینکه امسال هزینه های دولت بالاست، هنوز در چهارماهه اول نیاز به اینکه به سقف تنخواه سال گذشته برسیم پیدا نکردیم و هزینه‌های دولت را در سطح پایین‌تری مدیریت کردیم. وی ادامه داد: «ای کاش، به استفاده‌ای که در ۵ ماه اول سال 1400 از مجموعه اوراق شده بود، یا به ۵۵۰ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا و انتهای دوره هشت ساله اشاره می‌شد».

خوب بود رییس جمهور پیشین به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی در آغاز و پایان دولت خود اشاره می‌کردند. مجموع این‌ها تصویر دقیق‌تری را فراهم کرده و اقتضا می‌کند که با مردم با صداقت کامل و با انصاف بیشتری صحبت کنیم.

خاندوزی در پاسخ به این سوال که گفته می شود زیرساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی در دولت فراهم نبوده است، تصریح کرد: دوستان با تاخیر در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، چون مطلع هستید هم در زمینه کالا‌هایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و هم در زمینه دارو کار به مرحله اجرا رسیده و مقدمات در سایر کالاها نیز فراهم شده و به اجرا خواهد رسید.

اکنون باید دید واکنش مقامات پیشین به اظهارات خاندوزی چه خواهد بود.