به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده از از مرکز آمار از تورم استانی، استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و البرز در بالاترین سطح تورم ماهانه اردیبهشت ماه قرار دارند. همچنین استاه های مازندران و کهگیلویه وبویر احمد به ترتیب در شاخص های تورم نقطه به نقطه و سالانه بالاترین نرخ ها را به ثبت رسانده اند. با وجو اینکه تورم ماهانه در سیستان و بلوچشتان بسیار بالا براورد شده است، اما این استان در دیگر شاخص ها کمترین تورم را در اردیبهشت ماه در میان تمامی استان های کشور به ثبت رسانده است.

سیستان و بلوچستان در قله تورم ماهانه

تورم ماهانه اردیبهشت ماه 3.5 درصد به ثبت رسیده است. در میان استان های کشور بالاترین تورم ماهانه به استان سیستان بلوچستان با ثبت تورم 5.4 درصدی تعلق دارد که نزدیک به 2 درصد بالاترین از تورم ماهانه کل کشور در دومین ماه سال جاری است. استان های البرز و کرمانشاه شاه نیز با ثبت تورم 5.4 درصدی در ماه مذکور در کنار سیستان و بلوچستان قرار دارند. بررسی ها نشان می دهد این سه استان با فاصله نسبت به سایر استان تورم ماهانه را در اردیبهشت ماه تجربه کرده اند.

 کمترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در اردیبهشت 1401 نیز به استان خوزستان با تورم 0.7 درصدی تعلق دارد. استان خوزستان نیز با اختلاف نسبت به سایر استان ها کمترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده است.

photo_2022-05-31_12-25-07

تورم نقطه ای بالا در مازندران

تورم نقطه به نقطه کل کشور در ماه گذشته 39.3 درصد به ثبت رسیده است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت ها در اردیبهشت 1401 نسبت به ماه مشابه در سال 1400 بالغ بر 39 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه استان مازندران در ماه گذشته 45.7 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین تورم نقطه به نقطه به ثبت رسیده در میان تمامی استان های کشور در اردیبهشت ماه است. استان قزوین نیز با ثبت تورم 43.9 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد.  جایگاه سوم بیشترین تورم از منظر این شاخص نیز به استان البرز با تورم 42.9 درصدی رسدیه است. کمترین تورم نقطه به نقطه به ثبت رسیده نیز با تورم 32.6 درصدی به استان سیستان بلوچستان تعلق دارد.

تورم سالانه در استان ها

نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت ماه 38.7 درصد به ثبت رسیده است. به بیان دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اردیبشهش 1400، 38.7 درصد افزایش یافته است. بالاترین تورم سالانه به ثبت رسیده در میان استان های کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم 46.7 درصدی تعلق دارد. استان ایلام نیز در جایگاه بعدی با ثبت تورم سالانه 43.5 درصد قرار دارد. تورم سالانه براورد شده برای استان سیستان و بلوچستان در اردیبهشت 1401 حدود 33.6 درصد بوده است. این کمترین تورم سالانه به ثبت رسیده در ماه مذکور در میان تمامی استان های کشور است.

photo_2022-05-31_12-25-16