به گزارش اکو ایران، تورم تولید کننده در بخش گاوداری در سال 1400 روندی صعودی پیدا کرده است. رشد هزینه های تولید به طور کلی در هر بخش می تواند سبب افزایش رشد تورم در بخش های مصرفی ناشی از محصولات آن شود.

در همین راستا بررسی آمارها در خصوص تورم تولید کننده گاوداری نشان می دهد رشد هزینه های تولید به بیشترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

در ادامه دو گروه مهم از این بخش نیز کود و شیر بوده که در سال گذشته تورم تولیدکننده در آن ها رکورد بالایی را به ثبت رسانده است.

تورم

رکوردزنی در بخش هزینه تولید محصولات گاوداری

تورم تولیدکننده در بخش گاوداری در سال 1400 برابر با 59 درصد بوده که در ابتدای سال 92 تاکنون سابقه نداشته است. این رکوردزنی در بخش تورم تولیدکننده می تواند موجب رشد قیمت ها در بخش مصرف کننده نیز باشد.

بررسی تورم بخش های مهم در سال 1400 نشان می دهد گاو حذفی شیری بیشترین تورم را در بخش تولید کننده داشته که برابر با 68.3 درصد به ثبت رسیده است.

در مقابل شاخه«گوساله نر زیر چهار ماه» کمترین تورم تولیدکننده در سال گذشته را ثبت کرده  که معادل با 24.2 درصد بوده است.

تورم

رکوردزنی تورم تولیدکننده در کود و شیر

اقلام مهمی که اهمیت بیشتری در محصولات صنعتی گاوداری دارند کود و شیر هستند. در همین راستا تورم تولیدکننده «شیر» در سال 1400 برابر با 61.8 درصد ثبت شده که در دهه 90  بی سابقه بوده است.

تورم «کود» نیز در این سال سطح بالایی داشته که دومین رکورد را در دهه 90 ثبت کرده است.

طبق بررسی های مرکز آمار تورم کود در سال گذشته برابر با 63.5 درصد بوده است. 

درنهایت رشد قیمت ها در بخش های مهم محصولات گاوداری اعم از کود و شیر می تواند منجر به کاهش تولید یا رشد قیمت مصرف کننده در این اجزا باشد.

تورم