به گزارش اکو ایران، روند تورم در ابتدای سال 1401 به یکباره جهش پیدا کرده و در مسیر صعودی قرار گرفت.

رشد شاخص قیمت مصرف کننده کشور در اولین ماه امسال در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابر با 35.6 درصد به ثبت رسیده است.

این رقم در کالاهای خوراکی در متوسط کشوری برابر با 43.4 درصد و در غیرخوراکی ها معادل با 31.3 درصد محاسبه شده که نشان از رشد بیشتر سالانه قیمت ها در خوراکی ها در قیاس با کالاهای غیر خوراکی داشته است.

دراین میان استان مازندران بیشترین تورم نقطه ای را داشته که در سطح  43.7 درصد ثبت شده و البته نقش خوراکی ها در این رکوردزنی موثر بوده است.

تورم 60 درصدی مازندران در خوراکی های فروردین

رکوردزنی تورم در مازندران طبق آمار و ارقام می تواند ریشه در رشد کالاهای خوراکی داشته باشد. براساس بررسی های آماری تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در این استان برابر با 60 درصد بوده که از سایر استان ها بالاتر بوده است. در مقابل اما استان سیستان و بلوچستان با سطح تورم 29 درصدی کمترین رشد قیمت را دارا در این زمینه دارا بوده است.

اما بخش دیگر که در ماه گذشته رکوردهای بالایی را ثبت کرده بخش هتل و رستوران بوده که به طور کلی در کشور معادل با 54.8 درصد بوده و بالاترین گروه باتورم در قیاس با سایرگروه ها بوده است.

تورم

رکوردزنی تورم هتل و رستوران در فروردین 1401

در مقایسه استانی تورم مشاهده می شود تورم نقطه ای تهران در فروردین ماه امسال برابر با 35.1 درصد به ثبت رسیده است.

بخش مهمی از تورم این استان می تواند ناشی از افزایش در تورم بخش «هتل و رستوران» بوده باشد. در همین زمینه تورم تهران در فروردین ماه امسال در این بخش معادل با 72.8 درصد بوده که دومین رکورد را در میان سایر استان های کشور در این خصوص بوده است.

نخستین و بالاترین میزان تورم در این گروه به هرمزگان تعلق داشته که برابر با 80.6 درصد ثبت شده است.

در این استان نیز یکی از مهم ترین بخش هایی که عامل اصلی در رکوردزنی تورم غیرخوراکی ها بوده رشد بالای قیمت در بخش هتل و رستوران بوده است.

به طور کلی هرمزگان جایگاه سوم را در تورم ماهانه کل در میان استان های دیگر داشته و بالاترین رکورد در تورم کالاهای غیر خوراکی استان ها.

می تواند یکی از مهم ترین دلایل رشد قیمت در این ماه ریشه در تورم بالای بخش هتل و رستوران داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل در افزایش قیمت این بخش رکود این بازار تحت تاثیر شیوع کرونا در سال گذشته بوده است. رکود این بخش در سال گذشته و رونق دوباره آن در سال جاری می تواند عاملی باشد که در نتیجه آن قیمت ها در مقایسه با سال قبل در استان های تهران و هرمزگان بیش از 70 درصد افزایش پیدا کرده باشد.

تورم