به گزارش اکو ایران، روند تورم در اولین ماه 1401 بار دیگر صعودی شده و سیری افزایشی به خود گرفت. مقایسه ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده که دلالت بر تورم ماهانه دارد در فروردین برابر با 3.3 درصد ثبت شده که در 5 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

این افزایش در تورم در حالی به ثبت رسید که آمارهای ماه های قبل نشان از روند کاهشی شاخص قیمت مصرف کننده را در بر داشتند.

تورم

رشد تورم ماهانه خوراکی در مناطق روستایی 

تورم ماهانه کل در اولین مقطع سی و یک روزه 1401 برابر با 3.3 درصد ثبت شده که در بخش خوراکی ها برابر با 4.9 درصد و در گروه کالایی غیر خوراکی معادل با 2.5 درصد به ثبت رسیده است.

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در نقاط شهری و روستایی نیز نشاندهنده آن بوده که رشد قیمت در مناطق روستایی سرعت افزایش بیشتری را در قیاس با نقاط شهری داشته است.

در همین رابطه تورم کل در مناطق روستایی برابر با 3.2 درصد بوده که از این رقم در مناطق شهرنشین 2 واحد درصد بیشتر است.

در تقسیم بندی گروه های کالایی خوراکی و غیر خوراکی در شهر ها و روستاهای ایران در این مقطع نیز مشاهده می شود که  تورم خوراکی های شهر در فروردین ماه 1401 برابر با 4.7 درصد و در روستاها معادل با 5.5 درصد بوده که نشان از سبقت افزایش این گروه کالایی در مناطق روستایی دارد.

در ادامه بررسی تورم ماهانه خوراکی ها در مناطق روستایی نشان می دهد این میزان رشد قیمت ماهانه در این مناطق در 16 ماه اخیر معادل یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

این رویداد به طور موازی سبب شد تا رشد قیمت در دهک های نخستین بیشتر از دهک های پایانی به ثبت برسد.

تورم

تورم بالاتر در خانه کم در آمدها

به طور کلی بخش دیگری از مقایسه های ماهانه تورم به گروه های درآمدی تعلق دارد. این گروه ها ده قسمت بوده و مطابق تعریف دهک های بالاتر از سطح درآمد بیشتری برخوردار هستند.

در همین رابطه با تغییر سبد مصرفی دهک های مختلف طبعا تورم تجربه شده این گروه ها نیز متفاوت خواهد بود. این تورم ها در فروردین ماه 1401 در دهک های ابتدایی در محور 3.7 درصد قرار داشته و با افزایش سطح درآمد در دهک های بالا تر از این میزان در این ماه کاسته شده است.

در انتها کمترین تورم ماهانه در دهک دهم رخ داده که برابر با 3.2 درصد بوده و بالاترین میزان نیز در دهک اول معادل با 3.7 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی تورم خوراکی ها در این گروه ها نشان می دهد تورم ماهانه خوراکی های تمام دهک ها در این ماه تقریبا برابر 4.8 درصد بوده و آنچه رشد بالاتر قیمت را به طورکلی و در مجموع در دهک های نخستین رقم زده سهم  سبد مصرفی بالاتر خوراکی در این دهک ها بوده است.

تورم

رشد تورم نقطه ای در فروردین ماه 1401

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در هر ماه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته گویای تورم نقطه ای در هر مقطع است. این تورم در اولین ماه 1401 برابر با 35.6 درصد به ثبت رسیده که تقریبا 1 واحد درصد تورم اسفند بالاتر بوده است.

این در حالی است که تورم نقطه ای در ماه های قبل مسیری کاهشی را اتخاذ کرده بود.

تورم