به گزارش اکو ایران، تولید دام سبک در زمستان امسال طبق گزارشات مرکز آمار به بالاترین سطح خود در سه سال  گذشته رسیده است.

بررسی مرکز آمار از تعداد دام های کشور نشان از روند صعودی پرورش و زادو ولد گوسفند بز و بزغاله در کشور بوده به طوری که این رقم در زمستان 1400 به بالاترین میزان خود در مقایسه با سال های اخیر رسیده است.

دام

رکوردزنی تعداد بره در زمستان 1400

تعداد گوسفندو بره در زمستان 1400 برابر با 55 میلیون و 600 هزار راس به ثبت رسیده که در مقایسه با فصل قبل خود در حدود 17.5 درصد افزایش داشته است.

مقایسه این گونه دام با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان از رشد 3.2 درصدی آن داشته که رقم قابل توجهی به شمار می آید.

به طور کلی آمارهای دام زنده موجود در کشو نشان می دهد میزان این رقم در زمستان امسال بالاترین سطح را از ابتدای سال 97 تا کنون داشته و همچنان سیری صعودی را ثبت کرده است.

دراین میان 13 میلیون و 700 هزار بره در زمستان امسال به دنیا آمده که بیشترین میزان زاد و ولد این گونه دام از بهار 97 تاپایان سال 1400 بوده است.

در مقابل اما تعداد بره های پروار شده در کشور روندی نزولی داشته و در زمستان امسال در کف دو ساله قرار گرفته است.

در همین رابطه تعداد گوسفند و بره پروار شده در زمستان سال گذشته برابر با 3 میلیون و 429 هزار راس بوده که از سال گذشته خود 23.4 درصد کمتر بوده است.

دام

رکوردزنی تعداد بز و بزغاله در زمستان 1400

تعداد بز و بزغاله در کشور در زمستان 1400 برابر با 18 میلیون و 310 هزار راس بوده که در مقایسه با سالهای قبل همچون شمار گوسفندان وبره ها رکوردی بی سابقه را در سالهای اخیر به ثبت رسانده است.

مقایسه این رقم با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد تعداد بزها و بزغاله ها در کشور 2.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

در مورد بزغاله اما تعداد بزغاله به دنیا آمده در زمستان امسال در مقایسه با زمستان 99 تقریبا 11.8 درصد کمتر شده و به سطح 3 میلیون و 592 میلیون راس تنزل پیدا کرده است.

در ادامه تعداد بز و بزغاله پرورار شده در زمستان امسال نیز مسیری هماهنگ بابره های پروار شده داشته و در کمترین سطح خود در دو سال اخیر قرار گرفته است.

رقمی معادل با 968 هزار راس که در مقایسه با سال قبل خود 24.3 درصد کاهش پیدا کرده است.

دام