به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری ایران در زمستان 1400 برابر با 9.4 درصد به ثبت رسید و تقریبا از این میزان در فصل گذشته 0.5 واحد درصد رشد داشته است.

در مقابل نیز نرخ اشتغال در ایران 36.6 درصد بوده که از فصل قبلی خود تقریبا 0.7 واحد درصد کمتر شده است. در نهایت درجه بندی اشتغال در ایران به سه گروه صنعت، کشاورزی و خدمات نشان از رشد جمعیت فعال در بخش های خدمات و صنعت و کاهش این سهم در کشاورزی بوده است.

رکوردزنی سهم اشتغال خدمات در زمستان 1400

به طور کلی در زمستان 1400 سهم اشتغال بخش خدمات در ایران برابر با 51.9 درصد به ثبت رسیده است. مقایسه این سهم از اشتغال در کشور با سال های گذشته نشان می دهد سومین رکورد در سهم اشتغال خدمات در ایران در پایان سال 1400 به ثبت رسیده است.

طبق بررسی های آماری مشاهده می شود بالاترین میزان نرخ اشتغال خدمات در زمستان 98 بوده که معادل با 52.7 درصد به ثبت رسیده بوده است.

به طور کلی در فصول مختلف سهم اشتغال بخش خدمات رفتاری نوسانی را به ثبت رسانده و تغییرات هماهنگی را دارد. با این حال میانگین رفتار این متغیر در سالهای اخیر نشان از روند صعودی و رکورد زنی هجوم جمعیت فعال به بخش خدمات بوده است.

بیکاری

روند صعودی اشتغال صنعت در زمستان 1400

در بخش صنعت نیز وضعیت اشتغال در فصل های اخیر روندی صعودی را پیموده است. این در حالی است که در فصل های اخیر این روند نزولی شده و اندکی از سطح خود در دو سال گذشته فاصله گرفته است. 

به طور مثال در  زمستان 1400 سهم اشتغال در ایران برابر با 33.6 درصد ثبت شده که در مقایسه با زمستان سال گذشته خود تقریبا 0.2 واحد درصد کاهش داشته است.

این رفتار شاید نشان دهنده برخورد نرخ اشتغال صنعت به سقف خود در این مقطع بوده و آغازگر مسیری نزولی در این شاخص بوده باشد.

اما مهم ترین رویداد در فصل های اخیر تداوم سهم کاهشی اشتغال کشاورزی در ایران بوده است.

بیکاری

کف نشینی سهم اشتغال در بخش کشاورزی

سومین بخش مورد بررسی در تقسیم بندی شغلی کشور به بخش کشاوری تعلق دارد. سهم بخش اشتغال از کل اشتغال کشور در این تاریخ برابر با 14.5 درصد بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 1.3 واحد درصد کمتر شده است.

روند نزولی سهم اشتغال کشاورزی در کشور در ادامه کاهش رشد اقتصادی در این بخش علامتی از رکود در این بازار می تواند باشد که هم چنان نیز ادامه دارد.

بررسی آمارهای به ثبت رسیده در این زمینه نشان می دهد سهم اشتغال زمستانی کشور درسال 1400 کمترین سطح فصلی خود را درتاریخ 15 ساله کشور داشته که می تواند در نتیجه دو عامل باشد.

نخست کاهش تولید و رونق بازار محصولات کشاورزی در کشور که منجر به کاهش اشتغال زایی یا انتخاب شغل در این زمینه شده است.

دوم وضعیت بهتر بخش خدمات و صنعت که در این سال ها خصوصا در خدمات جهش مثبتی در اشتغال به ثبت رسیده است.

بیکاری