با افزایش قیمت حاملهای انرژی وکالاها ، نرخ تورم ترکیه از 60 درصد عبور کرد و به بالاترین حد در 20 سال گذشته رسید.

بنابر گزارش مرکزآمار ترکیه، نرخ تورم سالانه در ترکیه در ماه مارس به بالاترین میزان در بیست سال گذشته یعنی 61.14 درصد رسیده است. 

پس از تهاجم روسیه به اوکراین و به دنبال تحریم این کشور توسط غرب ، انتظارات تورمی را در سطح جهان افزایش یافت و حالا این جهش قیمت ناشی از حمله به اوکراین خسارت خود را بر کشوری وارد کرد که تقریباً تمام نفت و گاز طبیعی خود را وارد می کند.

هزینه مواد غذایی که حدود یک چهارم سبد تورم ترکیه را تشکیل می دهد، با 70.33 درصد افزایش، اثاثیه و لوازم خانگی با 69.26 درصد عمده ترین گروه هایی بودند که افزایش سالانه بالایی داشتند.اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به حمل و نقل بوده که  99.12 درصد گران تر شده است.

همچنین داده‌های جداگانه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده، که نشان‌دهنده هزینه‌های تولیدکنند است، تقریباً ۱۱۵ درصد در سال افزایش یافته است.

سیاستمداران اپوزیسیون ادعا کردند که تورم واقعی حتی بالاتر از اعداد رسمی است. علی باباجان، وزیر سابق اقتصاد که اکنون یک حزب مخالف را رهبری می‌کند، افزایش قیمت‌ها را «خارج از کنترل» توصیف کرد.

 تحلیلگران گلدمن ساکس – از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری جهان – میگویند که انتظار دارند سرعت افزایش قیمت ها از 65 درصد فراتر رود و در بیشتر سال 2022 بالاتر از این نرخ باقی بماند اما دولت ترکیه گفته است که تورم در سال آینده تحت برنامه اقتصادی جدید خود - با اولویت نرخ بهره پایین برای تقویت تولید و صادرات – با هدف دستیابی به مازاد حساب جاری تک رقمی خواهد شد.

علیرغم وجود هشدار ها درباره پیامد های کاهش نرخ سود بانکی اردوغان رئیس جمهور ترکیه که دشمن نرخ بهره های بالا است از این سیاست پولی دفاع میکند و این اقدام را به نفع اقتصاد کشورش میداند.

طی ماه های اخیر رجب طیب اردوغان در چندین نوبت نرخ سود را کاهش داد این سیاست افت ارزش پول ملی این کشور را تشدید کرد اما اردوغان اعتقاد دارد مدل جدیدش بر اساس نرخ بهره پایین‌تر، باعث افزایش صادرات و کاهش واردات شده و منجر به مازاد تراز جاری و رشد بیش‌تر همراه با اشتغال بالا می‌شود. او معتقد است که صادرات ترکیه از طریق کاهش ارزش لیر قدرت رقابتی بیشتری پیدا خواهد شد.

با در نظر گرفتن نرخ تورم ماه مارس، با توجه به نرخ وام معیار بانک مرکزی که 14 درصد تعیین شده است، نرخ بهره واقعی به منفی 47 درصد می رسد. نرخ بهره واقعی منفی عمیقاً باعث فشار بیشتر بر لیر می شود. لیر بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور پس از روبل روسیه تاکنون داشته است و حدود 9 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

حالا افزایش قیمت حاملهای انرژی و تشدید تورم به دنبال آن از یک طرف و افت ارزش لیره ترکیه از طرفی دیگر چالش های اقتصادی را برای اردوغان تشدید میکنند.