به گزارش اکوایران، قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز 40 تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود. افت دامنه نوسان قیمت دلار نیز در معاملات امروز جلب توجه می‌کرد. قیمت انتهایی دلار متشکل و سنا هم افت محدودی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. قیمت دلار متشکل با افت 15 تومانی روی 27 هزار و 435 تومان قرار گرفت، قیمت دلار سنا نیز 15 تومان پایین آمد و 27 هزار و 709 تومان گزارش می‌شد. توقف روند صعودی قیمت دلار و حرکت‌های محدودی که به سمت پایین داشت، می‌توانست تحت تاثیر چند عامل باشد، که احتمالا خروج برخی از افراد از بازار یکی از آن علت‌هاست. بر این اساس قیمت دلار به سقف رسید، عده‌ای دلارهای خود را فروختند و فعلا از بازار خارج شدند، در نتیجه عرضه افزایش یافت و قیمت قدری پایین آمد.

photo_2021-12-11_04-45-18

خنثی‌سازی تحریم‌ها و واکنش قیمت دلار

یکی از اخباری که در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز جلب توجه می‌کرد به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مربوط می‌شود. در حالی که به اعتقاد برخی تحلیل‌گران ارزیابی کلی از فضای مذاکرات در این روزها چندان مثبت نیست، خطیب‌زاده از خبرهای خوش در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه برداشته شدن آن‌ها سخن می‌گوید. پیش از این نیز تحلیل‌گران به افزایش درآمدهای ارزی در دولت جدید و تلاش بیشتر این دولت برای یافتن راه‌های جدید دور زدن تحریم‌ها سخن گفته بودند. اما آیا این به آن معناست که تاثیر اخبار برجامی بر بازار کاهش خواهد یافت؟ این احتمال وجود دارد که بازار تاثیر عدم توافق احتمالی را پیش‌خور کرده باشد و در حال حاضر  آمادگی این را داشته باشد که از متغیرهای دیگر تاثیر بپذیرد و در جهت اصلاح قیمتی حرکت کند.

photo_2021-12-11_04-45-27

قیمت سکه امامی کاهش یافت

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است و امروز قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری به عقب بازگشت. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز 55 هزار تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود و روی 13 میلیون و 110 هزار تومان قرار داشت. اندازه حباب قیمتی سکه حدود 1.7 درصد و نسبتا کوچک بود. حباب کوچک قیمت سکه حاکی از پایداری تقاضا و فروکش کردن انتظارات صعودی در بازار بود.

photo_2021-12-11_04-45-35

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز قدری افت کرد. دامنه نوسان قیمت محدود شد. قیمت سکه نیز همراه با دلار پایین آمد. حباب قیمتی سکه کوچک بود. سخنگوی وزارت خارجه از خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گوید. افت قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که عرضه در بازار متشکل تغییر محسوسی نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت. عرضه دلار با رشد 4 درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه روی 7 میلیون و 428 هزار قرار گرفت و باید توجه داشت که پنج‌شنبه‌ها بازار در نیمی از روز باز است و معمولا حجم عرضه از سایر روزها پایین‌تر است.