به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته برای اولین بار در سال جاری از مرز 29 هزار تومان عبور کرد. تحلیل‌گران معتقدند علت اصلی رشد قیمت دلار در روز گذشته بی‌نتیجه بودن سفر گروسی به ایران بود. مذاکرات احیای برجام هفته آینده از سرگرفته می‌شود و احتمالا خروجی سفر گروسی به ایران بر روند مذاکرات تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تغییرات قیمت دلار در روز گذشته ناگهانی بود و  در بسیاری از مواقع تغییرات ناگهانی قیمت بازگشت می‌کنند، اما قیمت دلار تا حوالی ظهر امروز حرکت معناداری به سمت عقب نداشت. قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز 29 هزار و 20 تومان بود. قیمت دلار صبح امروز حول مرز 29 هزار تومان نوسان می‌کرد و بالای آن پایدار نبود، اما انتظارات افزایشی هنوز بر بازار دلار غلبه داشت و مانع افت معنادار قیمت دلار می‌شد.

thu1

اخبار بدبینانه در بازار دلار جلب توجه می‌کنند

وزن اخبار بدبینانه در شبکه‌های اطلاع رسانی مبادله ارز زیاد شده است و حتی اظهار نظرهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه دست خالی رفتن گروسی از ایران باعث خواهد شد قیمت دلار برای اولین بار رقم 35 هزار تومان را تجربه کند. البته امید طرفین برای احیای برجام هنوز کاملا از بین نرفته است، وزیر خارجه کشورمان حصول توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را امکان‌پذیر می‌داند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز این کشور را آماده بازگشت به توافق و لغو تحریم‌های مغایر با برجام می‌داند، اما از طرف دیگر احتمال استفاده از گزینه‌های دیگر در صورتی که ایران به برنامه‌های هسته‌ای خود سرعت بخشد را مطرح می‌کند.

قیمت درهم عقب‌نشینی کرد

قیمت درهم در روز گذشته رشد شدیدتری نسبت به قیمت دلار داشت، به طوری که اختلاف بین قیمت دلار آزاد و معادل درهمی آن بزرگ شده بود، ظهر امروز درهم امارات با افت حدود 60 تومانی نسبت به عصر روز گذشته 7 هزار و 920 تومان مبادله می‌شد. معادل دلاری قیمت درهم 29 هزار و 90 تومان به دست می‌آمد که حدود 90 تومان با نرخ دلار در حوالی ظهر فاصله داشت(این اختلاف در روز گذشته به بالای 200 تومان رسیده بود).

حباب قیمتی سکه کوچک شد

قیمت طلای جهانی در ساعت 12 و 46 دقیقه عصر به وقت ایران روی 1792 دلار قرار داشت و به صورت محدود نسبت به عصر روز گذشته رشد کرده بود. سکه امامی در این ساعت در حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان مبادله می‌شد. قیمت سکه نیز مانند درهم در روز گذشته ناگهانی رشد کرده و اندازه حباب آن بزرگ شده بود. ظهر امروز قیمت سکه از عصر دیروز 80 هزار تومان پایین‌تر بود. با احتساب قیمت 29 هزار و 50 تومان برای دلار حباب قیمتی سکه 2.8 درصد به دست می‌آمد که نسبت به روز گذشته کوچک شده بود.

قیمت دلار متشکل افزایش یافت

ظهر امروز قیمت دلار بازار آزاد تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشت و قیمت دلار سنا قدری افت کرده بود، اما قیمت دلار متشکل 384 تومان رشد کرد و روی 27 هزار و 768 تومان قرار گرفت. حجم عرضه دلار نیز نسبت به روز گذشته کاهش یافت، این مسئله با توجه به اینکه امروز پنج‌شنبه بود، به نوعی طبیعی به نظر می‌رسید (عرضه دلار با کاهش 39 درصدی نسبت به روز گذشته روی 7 میلیون و 533 هزار قرار گرفت).

thu2

 در مجموع قیمت دلار آمریکا به سمت عقب بازنگشت و قیمت دلار متشکل به مسیر صعودی خود ادامه داد. قیمت درهم قدری عقب نشینی کرد. قیمت سکه نیز در بازار هم مقداری کاهش یافت. قیمت سکه و درهم در روز گذشته سریع‌تر از دلار رشد کرده بود و بازگشت به عقب این دو به نوعی در جهت همگرا شدن قیمت‌ها و کوچک شدن اندازه حباب بود.