به گزارش اکوایران، در شرایطی که صبح امروز علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران برای حضور در ادامه دور هشتم مذاکرات احیای برجام وارد شهر وین شده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شایعه نمایندگی روسیه از طرف ایران برای مذاکره با طرف‌های آمریکایی را رد کرد.

جنجال‌های انتشار یک عکس

بنا بر گزارش خبرگزاری ایلنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز طی گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که انتشار عکس مذاکره نماینده روسیه در مذاکرات وین با نماینده آمریکا در امور ایران در فضای مجازی و رسانه‌ای واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین به‌جای ایران مذاکره می‌کند، گفت: «سازوکارهایی که در وین پیگیری می شود مشخص است و برخی به علت اینکه از متن نمی‌توانند خبرسازی کنند، به دنبال حواشی شاذ می‌روند».

او افزوده: «بین ایران و ۱+۴ بصورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین در جریان است و یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران، چین و روسیه در جریان است. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی با آمریکا مذاکره می‌کنند برای ما مهم نیست و سوال نمی کنیم. این مذاکرات دوجانبه تنها در خصوص روسیه نیست اما برخی مذاکره کنندگان در وین فعال فضای مجازی هستند و عکس دیدارهای خود را منتشر می کنند. بین ایران و ایالات متحده مسیر مشخصی برای تبادل نظر بصورت مکتوب وجود دارد».

در روزهای گذشته، ادعای سایت نورنیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مبنی بر این‌که ایران در دور جدید مذاکرات احیای برجام برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار گذشته است، خبرساز شده بود. این رسانه خبر داده بود نماینده روسیه در پی اقدامات هوشمندانه جمهوری اسلامی سعی می‌کند مسیر را برای حصول یک توافق خوب تسهیل کند. نورنیوز با تائید اظهارات اولیانوف مبنی بر این‌که در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد، از حاشیه سازی برای تیم مذاکرات در داخل کشور اظهار تاسف کرده بود.

تبادل سندهای غیررسمی میان ایران و آمریکا

در این شرایط سعید خطیب‌زاده در مورد نحوه تعامل طرف‌های عضو برجام در دور جدید مذاکرات گفته: «همه می‌دانند ۱+۴ در ادوار گذشته به طرق مختلف با آمریکا گفت‌وگو داشتند. بین ایران و آمریکا non paper ( سند غیر رسمی) رد و بدل می شود و این‌ها هم از طریق هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام می‌شود. مکانیسم روشنی در وین وجود دارد. چیزی غیر از متن‌های مکتوب ایران به آمریکا داده نشده و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است».

او هم‌چنین درباره اخبار مطرح‌شده مبنی بر عقب‌نشینی ایران از مواضعش در وین گفت: «امروز آنچه را داریم، واقع‌بینی طرف‌های غربی است که فراتر از برجام درخواستی نداشته باشند. هیأت ما امروز وارد وین شده و گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه آغاز خواهد شد».

پنجره توافق تا آخر باز نمی‌ماند!

خطیب‌زاده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «پنجره توافق تا آخر باز نخواهد ماند. ما در وین نیستیم تا وقت و انرژی خود و ملتمان را هدر دهیم. پیشنهادات ما روی میز است». او بار دیگر هم تاکید داشته علی‌رغم جنجال‌ها بر سر پیشنهادات ایران در دور پیشین مذاکرات، این پیش‌نویس‌ها در متن گفت‌وگوها قرار گرفته است. به گفته او: «آن‌چه که ایران در ابتدای دور هفتم ایران پیشنهاد داد و آن‌ها حاضر نبودند بشوند، امروز در متن‌ها نوشته شده است». با این حال او نسبت به مفاد تعهدات طرف مقابل ابراز نگرانی کرده و گفته: «در حوزه هایی که مربوط به تعهدات طرف مقابل بوده، پیشرفت‌های کمی داشته ایم. برای همین می‌گویم که توپ در زمین طرف مقابل است».