به گزارش اکوایران؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در دیدار با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در رم، اذعان کرد که ایالات متحده درباره قرارداد فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا در قبال فرانسه «ناشیانه» عمل کرده است. این اولین دیدار رهبران ایالات متحده و فرانسه بپس از مناقشه دیپلماتیک بر سر پیمان امنیتی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا (AUKUS) که در ماه سپتامبر منعقد شد، بود.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مکرون ابتدا به زبان فرانسوی در حالی که بایدن گوش می داد صحبت کرد و گفت که این دیدار "مهم" بود و این مهم برای "نگاه به آینده" کلیدی است، زیرا دو کشور با چالش های جدیدی روبرو هستند. بایدن گفت: «کاری که ما انجام دادیم ناشیانه بود. من تحت تاثیر این تصور بودم که فرانسه مدت ها قبل از آن مطلع شده بود». ایالات متحده استدلال کرد که این اقدام، که متحد اقیانوس آرام را به قایق های هسته ای با کیفیت بالاتر مسلح می کند، استرالیا را بهتر قادر می سازد تا تجاوز چین به منطقه را مهار کند.

آشتی‌کنان بایدن و مکرون در رُم

مکرون گفت که دو متحد برای جلوگیری از تکرار سوء تفاهم مشابه، «همکاری قوی‌تری» ایجاد خواهند کرد. مکرون در پاسخ به سوال رسانه‌ها در مورد اینکه آیا روابط ایالات متحده و فرانسه ترمیم شده است، افزود: «ما با هم آنچه را که باید روشن می‌کردیم روشن کردیم. آنچه در حال حاضر واقعاً اهمیت دارد این است که در هفته‌های آینده، ماه‌های آینده و سال‌های آینده با هم چه خواهیم کرد».

قرارداد زیردریایی به رهبری ایالات متحده با استرالیا جایگزین قرارداد قبلی فرانسه برای تامین استرالیا با زیردریایی های دیزلی می‌شود. با لغو خرید زیردریایی های فرانسوی، فرانسه حدود 60 میلیارد دلار درآمد را از دست داد و پاریس، آمریکا و استرالیا را به "دروغگویی" در مورد معامله زیردریایی متهم کرده بود.

آغاز جنگ سرد جدید

مکرون از بایدن به خاطر "تصمیمات بسیار عملیاتی و بسیار ملموس" در هفته های اخیر برای کمک به ارتش فرانسه در منطقه ساحل آفریقا تشکر کرد. فرانسه حدود 5100 سرباز مستقر در چاد و مالی دارد که در حال انجام عملیات نظامی ائتلاف علیه گروه های مرتبط با القاعده و داعش (داعش) در ساحل هستند.مکرون در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که فرانسه قصد دارد عملیات ساحل را در سال 2022 به پایان برساند و نیروهای خود را در منطقه به حدود 2500 تا 3000 سرباز کاهش دهد. رئیس جمهور فرانسه به دنبال همکاری اطلاعاتی و نظامی بیشتر ایالات متحده برای عملیات فرانسه در ساحل بود.

آقای بایدن به دنبال اصلاح روابط با رئیس جمهور فرانسه بر سر یک قرارداد خرابکاری شده زیردریایی فرانسوی بود با دیدار حضوری به رهبر یکی از قدیمی‌ترین متحدان آمریکا، نشان داد که آماده است از یک جدال شرم‌آور که ناشی از توافق محرمانه آمریکا با بریتانیا و استرالیا بود، عبور کند.

این نشست در ویلای بناپارت، سفارت فرانسه در واتیکان در قلب رم و پیش از اجلاس سران گروه 20 (G20 رهبران بزرگترین اقتصادها) برگزار شد. در همین حال، جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده، بعدازظهر جمعه میزبان بریژیت ماکرون برای "تعامل دوجانبه" بود.

آشتی‌کنان بایدن و مکرون در رُم

همچنین بر اساس گزارش الجزیره، سفر بایدن با یک دیدار خصوصی با پاپ فرانسیس در واتیکان آغاز شد، پس از دیدارحدود 90 دقیقه با فرانسیس در کاخ حواری واتیکان، آقای بایدن به خبرنگاران گفت که پاپ او را "کاتولیک خوب" خطاب کرده است که باید به عشای ربانی خود ادامه دهد.

واتیکان به دلیل نگرانی های ناشی از ویروس کرونا اجازه دسترسی عمومی به جلسه را نداد و فقط فیلم هایی را منتشر کرد که به شدت ویرایش شده بودند. در بیانیه ای آمده است که در بخش خصوصی جلسه، فرانسیس و آقای بایدن «بر تعهد مشترک به حفاظت و مراقبت از سیاره زمین، وضعیت مراقبت های بهداشتی و مبارزه با همه گیری کووید-19 تمرکز کرده اند. و همچنین موضوع پناهندگان و کمک به مهاجران. این بیانیه افزود که در این مذاکرات حقوق بشر و آزادی مذهب مورد بحث قرار گرفته است».

از زمان ریاست جمهوری، آقای بایدن از توضیح مفصل در مورد اینکه چگونه عقاید کاتولیک خود را با دیدگاه متناقضی که حقوق سقط جنین باید به عنوان قانون رعایت شود، هماهنگ می کند، خودداری کرده است. اما او اکنون می تواند به بالاترین مقام در کلیسای خود اشاره کند که ایمانش به چالش کشیده نشود.

بایدن و پاپ