به گزارش اکوایران به نقل از نیویورک‌تایمز این رویارویی آخرین مورد از سری تنش‌ها در کانال ها بر سر حقوق ماهیگیری پس از برگزیت است که در ماه مه به اتهام‌زنی‌های بدبینانه، تهدید و حتی یک بن بست دریایی کوتاه بین دو متحد ناتو انجامیده بود. حرکات روز پنجشنبه احتمالاً تنش‌هایی را در روابط فرانسه و بریتانیا دامن می‌زند که این امر به دلیل تلاش هر دو کشور برای تعریف روابطی جدید پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال گذشته، حاصل شده است.

در سپتامبر زمانی که ایالات متحده و بریتانیا توافقی را برای توسعه زیردریایی های هسته ای استرالیا اعلام کردند و باعث شدند استرالیا قرارداد فرانسوی برای ساخت زیردریایی های معمولی را لغو کند، رهبران فرانسه به خشم آمدند. این اپیزود به نگرانی‌های دیرینه فرانسوی‌ها مبنی بر اینکه کشورهای انگلیسی‌زبان بدون توجه به متحدان اروپایی‌شان به دنبال منافع خود هستند، اضافه کرد. اما دائمی‌ترین عامل تحریک‌کننده بین دو همسایه اختلاف بر سر حقوق ماهیگیری است که به یک خصومت دیپلماتیک در مورد چگونگی اجرای توافق‌نامه پس از برگزیت تبدیل شده است؛ موضوعی که هم مقامات فرانسوی و هم بریتانیایی امیدوار بودند آن را پشت سر گذاشته باشند.

این توافق که در دسامبر منعقد شد، مقرر می‌دارد که ماهیگیران اروپایی می‌توانند در برخی از آب‌های بریتانیا به کار خود ادامه دهند، در صورتیکه بتوانند ثابت کنند که قبل از برگزیت در آنجا ماهیگیری کرده‌اند. اما مقامات فرانسوی و بریتانیایی بر سر ماهیت و وسعت مدارک مورد نیاز با هم مجادله می‌کنند و بریتانیا مجوز ده‌ها قایق فرانسوی را رد کرده است.

GettyImages-1163167598-1160x774

پس از هفته‌ها هشدار مبنی بر اتخاذ تدابیر تلافی جویانه، یک کشتی گشت فرانسوی چهارشنبه شب با بررسی کشتی‌های ماهیگیری در نزدیکی بندر لو هاور، دو کشتی تراول انگلیسی را جریمه کرد و یکی از آنها را که به گفته وزارت دریانوردی مجوز ماهیگیری در در آب های فرانسه را نداشت، در بندر توقیف کرد.  این وزارتخانه گفت صیدهای کشتی توقیف شده کورنلیس گرت جان، ممکن است توقیف شود و باید در انتظار پرداخت جریمه نقدی باشد. همچنین کاپیتان آن ممکن است مشمول مجازات اضافی شود.

یک روز پیش از آن، مقامات فرانسوی گفته بودند که اگر وضعیت تا 2 نوامبر بهبود نیابد، فرانسه بیشتر بنادر خود را به روی قایق های ماهیگیری بریتانیایی خواهد بست و گمرکات و بررسی های بهداشتی کالاهایی را که از کانال مانش عبور می کنند، افزایش خواهد داد. آنها افزودند که می توان اقدامات بیشتری از جمله بازنگری در عرضه انرژی به بریتانیا را نیز در نظر گرفت. کلمان بوون، وزیر امور اروپا در فرانسه، روز پنجشنبه به تلویزیون سی‌نیوز گفت: «اکنون باید به زبان زور صحبت کنیم، زیرا متأسفانه دولت بریتانیا فقط این را می‌فهمد».

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در توئیتی نوشت: «به وندی مورتون وزیر اروپا دستور داده‌ام تا فردا سفیر فرانسه در انگلیس را برای گفت‌وگو احضار کند تا درباره تهدیدات ناامیدکننده و نامتناسب علیه بریتانیا و جزایر کانال توضیح دهد». دیوید فراست، وزیر برگزیت بریتانیا در توییتر نوشت که کشورش «98 درصد درخواست‌های مجوز از کشتی‌های اتحادیه اروپا را برای ماهیگیری در آب‌های کشور تأیید کرده است».

اما روز پنجشنبه، آنیک ژیراردین، وزیر دریانوردی فرانسه، گفت که رقم واقعی 90 درصد است و تقریباً تمام قایق هایی که مجوز بریتانیا را دریافت نکرده اند فرانسوی هستند.

زمانی که بریتانیا در مورد توافق تجاری جدید خود با اتحادیه اروپا مذاکره و سپس آن‌را در ژانویه اجرایی کرد، ماهیگیری یکی از سخت ترین مسائلی بود که میان آن‌ها وجود داشت. دهه هایی که طی آن ناوگان ماهیگیری بریتانیا تحت همان اتحادیه اروپا بود به پایان رسیده است. هرچند حتی در آن زمان، آنها بر سر این که آیا قوانین منصفانه هستند یا رعایت می شوند، با هم درگیر شدند.

خانم ژیراردین روز پنجشنبه به رادیو RTL گفت: «این یک جنگ نیست، بلکه یک دعوا است. ماهیگیران فرانسوی حقوقی دارند، توافقی امضا شده و ما باید این توافق را اجرا کنیم».

merlin_196947681_bbff1757-3ea5-4a2e-811f-9fbc1e8e7d15-jumbo