به گزارش اکوایران، با پیدا شدن چند مورد ابتلا به زیرسویه‌های کرونای اُمیکرون در ایران، زمزمه آغاز پیک هشتم جدی‌تر شده است و هم‌اکنون بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

ایرنا با استناد به هشدارهای وزارت بهداشت گزارش داده، با مشاهده سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور، موج هشتم کرونا آغاز شده و مردم باید نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

وزارت بهداشت با صدور بخشنامه‌ای، به بیمارستان‌ها تاکید کرده در برابر موج احتمالی کرونا آمادگی بیشتری داشته باشند و ظرفیت‌های موجود تشخیصی درمانی کلیه بیمارستان‌های تحت پوشش بررسی شوند و آمادگی ارائه خدمات درمانی بیماران کرونایی را داشته باشند و هماهنگی‌های لازم برای رفع کمبود‌ها و پوشش بهتر درمان بیماران انجام شود.

همچنین برخی رسانه‌ها از آماده‌باش سازمان غذا و دارو به شرکت‌های داروسازی برای تامین داروهای موردنیاز در موج جدید کرونا خبر داده‌اند. در نامه‌ای از سوی محمدی - معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو - به شرکت‌های تولیدکننده دارو که تصویر آن در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است: «با عنایت به قرائن موجود، وقوع پیک بیماری کووید در هفته‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود. لذا ضرورت دارد به منظور پیشگیری از کمبودهای دارویی ذخایر مواد اولیه داروهایی که در زمان پاندمی کرونا افزایش مصرف داشته‌اند به میزان مطلوب افزایش یافته و تولید داروهای مذکور در برنامه تولید آن شرکت قرار گیرد. همچنین مقتضی است در صورتی که به هر دلیل احتمالی امکان تولید دارو یا افزایش ذخایر مواد اولیه وجود ندارد مراتب به این سازمان اعلام گردد تا تامین نیازهای دارویی بیماران از طرق جایگزین در دستور کار قرار گیرد.»

کمبود شدید نیرو در وزارت بهداشت

از سوی دیگر طبق گزارش ایسنا، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت هشدار داده است که «کمبود نیرو» در در وزارت بهداشت، می‌تواند به «آشفتگی در بیمارستان‌های کشور» منجر شود.

سیف‌الله مرادی، کمبود نیرو در حوزه درمان را «بیش از ۲۴ هزار نفر» عنوان کرده و گفته که «بحث کمبود نیرو در حوزه سلامت، تنها به بیمارستان‌ها ختم نمی‌شود، بلکه در حوزه بهداشت نیز این کمبودها به‌ صورت عیان رخ نشان می‌دهد و در حوزه بهداشت بیش از ۶۰ هزار نیرو کمبود وجود دارد و در سایر حوزه‌ها نیز حدود ۱۷ هزار نیرو کمبود داریم که این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به نارضایتی مردم شود.»

وی کمبود نیرو در وزارت بهداشت را یک «چالش مزمن» توصیف کرده و گفته «این کمبودها می‌تواند خطرات جدی را برای بهداشت و درمان کشور ایجاد کند و سلامت مردم و همچنین کیفیت ارائه خدمات را به خطر اندازند و در عین‌حال باعث خستگی و فرسودگی را در بین نیروهای سلامت کشور شود.»

چه کسانی سریع‌تر واکسن بزنند؟

همزمان با اعلام ورود ایران به پیک هشتم کووید، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با صداوسیما درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تمدید واکسن یادآور، توصیه کرد: «افراد بالای ۱۸ سال که بیشتر از شش ماه از آخرین نوبت ترزیق واکسن آن‌ها گذشته است، یک نوبت دیگر تزریق واکسن انجام دهند.»

طبق گفته شیراوژن، باتوجه به افزایش شیوع کرونا در کشورهای دیگر، «استفاده از ماسک» بویژه در کلاس‌های درس بسیار حائز اهمیت است.