طبق اعلام سایت رسمی FATF، اولین نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در سال 2022 روزهای پنجشنبه و جمعه در پاریس با حضور نمایندگان 206 کشور و سازمان‌های ناظر از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان ملل، بانک جهانی و اینترپل برگزار می‌شود.

روش‌های افزایش شفافیت مالکیت برای پیشگیری از پیدایش شرکت‌های صوری و نهادهای غیرشفاف که در جهت پولشویی فعالیت می کنند، دستور کار ویژه این نشست است.

همچنین قرار است در این نشست، گزاش‌های پولشویی از فنتانیل و سایر مواد افیونی مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی این موارد پیرامون موضوعات قضایی‌ای است که می‌توانند تهدیدی برای نظام مالی بین‌المللی باشند. ضمن اینکه طبق اعلام گروه ویژه اقدام مالی، دستورالعمل‌های قضایی پرریسک بازنگری می‌شوند.

FATF حدود 4 ماه پیش نیز فراخوانی در خصوص موضوعات قضایی پرخطر برای سیستم‌های مالی بین المللی منتشر کرد و از همه اعضا درخواست کرد تا حساسیت ویژه‌ای نسبت به بخش‌های قضایی کشورهای پرریسک داشته باشند و اقدامات عملی متقابل را به کار گیرند.

بر اساس این گزارش، برخی کارشناسان بر این باورند دولت سیزدهم در خصوص پیوستن به دو کنوانسیون FATF (پالرمو و CFT) صراحتا اعلام موضع نکرده و به تعبیری موضع خاکستری را در پیش گرفته است.

در عین حال پیگیری‌ها حاکی از آن است که یکی از مسائل مورد بحث در نشست پیش روی گروه ویژه اقدام مالی، روسیه است و مطلعان، احتمال بحث در خصوص ایران را ضعیف می‌دانند. به گفته برخی صاحب نظران، ایران موضوع نشست بعدی این گروه در فوریه خواهد بود.