به گزارش اکوایران،شورای شهر تهران یک فوریت طرحی را به تصویب رساند که براساس آن شهرداری ملزم به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه شهر آفتاب می شود .

هرچند که برای انتقال نمایشگاه ها از محل نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب نهادی که مقاومت می کند وزارت صمت است .

امروز، سوده نجفی با قرائت دلایل فوریت بررسی طرح گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از سالیان متمادی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در تقاطع شهید چمران و خیابان سئول معضلات بسیاری را فراهم آورده که با فقدان تصمیم متولیان امر همچنان به عنوان معضل لاینحل مدیریت شهری باقیمانده است و خسارت زیانبار آلودگی هوا و محیط زیست به دلیل تشکیل صف‌های طولانی و درجا کار کردن خودروها موجب ایجاد ترافیک، اختلال در معابر بزرگراهی و مختل کردن بزرگراه‌های اطراف شده است.

وی بیان کرد: ائتلاف وقت، سرگردانی شهروندان، صلب آسایش و آرامش به خصوص برای اهالی منطقه باعث شده که به قید فوریت از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ممانعت انجام شود و کلیه رویدادها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شود.

در ادامه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به قانون وظایف شوراهای شهر و مصوبات شورای عالی ترافیک و شورای شهر، گفت: بر اساس این طرح پیشنهادی، شهرداری موظف است با همکاری پلیس راهور و مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات از ابتدای سال ۱۴۰۱ از برگزاری هر گونه نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران جلوگیری کند و نسبت به انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب اقدام کند.

عضو هیات رییسه شورا با بیان اینکه این طرح ۹ تبصره دارد، گفت: بر اساس تبصره‌ها شهرداری تهران مکلف است فضاهای لازم برای برگزاری کلیه نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ را از طریق سالن‌های موجود و در صورت لزوم بکارگیری سازه‌های موقت حداکثر تا پایان ۱۴۰۰ فراهم کند و همچنین باید طرح جامع نمایشگاه شهر آفتاب را تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل کند و بودجه و اعتبارات لازم جهت تکمیل نمایشگاه را در قالب بودجه سال آینده به شورا بیاورد. همچنین می‌بایست کمیته ساماندهی نمایشگاه‌های شهر تهران با حضور نماینده شهردار تهران، رئیس شورا، رئیس پلیس راهور، نماینده وزارت صمت و مدیرعامل شهر آفتاب تشکیل شده و در مورد برپایی نمایشگاه‌ها در مناطق ۲۲ گانه به صورت غیر متمرکز و پراکنده تصمیم گیری کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: بر این اساس شهرداری باید با هماهنگی وزارت صمت نسبت به تنظیم تقویم نمایشگاهی سال آینده در محل نمایشگاه شهر آفتاب اقدام کند و هر سه ماه یکبار گزارش را به شورای شهر ارائه بدهد.

در ادامه جلسه مهدی چمران با بیان اینکه قرار نبود این نمایشگاه‌ها در تهران برگزار شود، گفت: متاسفانه در دوره قبل مدیریت شهری مجموعه شهر آفتاب تکمیل نشد و به همین دلیل نمایشگاه بین‌المللی دوباره قوت گرفت و می‌بینیم که تقویم نمایشگاهی‌اش بسته شده که قطعا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی ضمن تشکر از پلیس بابت اعتراض به تاثیرات برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین‌المللی تصریح کرد: از سردار حمیدی تشکر می‌کنم که ایستادگی کرد و ساعات کار نمایشگاه را کاهش داد و از اعضای شورا می‌خواهم که به این طرح رأی مثبت دهند تا هر چه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صمت این مسائل را رفع کنیم، گفت: البته قبلا ما با وزیر صنعت اسبق جلسه گذاشته بودیم و این مشکلات حل و فصل شد اما در دوره قبل نمایشگاه رها شد و به محلی متروکه تبدیل شد و حالا باید کلی هزینه کنیم تا به شکل قبل برگردد و متاسفانه این از اشتباهات دوره قبل بود.

پرویز سروری نیز به عنوان موافق این طرح گفت: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ در پیش است و اگر این نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود خیابان‌ها قفل می‌شود و بهتر است اعضای شورا به یک فوریت این طرح رای دهند تا هر چه سریعتر اقدامات اجرایی انجام شود.

اعضای شورای شهر با ۲۱ رأی موافق به یک فوریت طرح "الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب" رأی مثبت دادند.

محمد رئوف قادری ، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هم  در حاشیه برگزاری سی‌امین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی یک فوریت طرح "الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب" در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه یک فوریت این طرح با ۲۱ رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

وی در رابطه با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه‌ بین‌المللی سئول به شهر آفتاب گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشگاه شهر آفتاب این آمادگی وجود دارد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه شهر آفتاب و در خارج از شهر برگزار شود.

قادری با بیان اینکه پیش از کرونا و در یک بازه زمانی دو ساله بیش از ۸۵ نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، تاکید کرد: موضوع انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از درون پایتخت به شهر آفتاب موضوعی است که هم اینک مورد توجه دولت و شهرداری و شورا قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: این مسئله همچنین از طریق کمیسیون زیربنایی دولت، شورای اداری و استانداری،‌ وزارت کشور و ... پیگیری شده است و همه مصمم به انتقال این نمایشگاه‌ها به خارج از پایتخت و در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هستند.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب درباره عدم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه بین‌المللی سئول به نمایشگاه شهر آفتاب تصریح کرد: در این زمینه با مقاومت از سوی وزارت صمت و نمایشگاه بین‌المللی تهران روبرو هستیم و طرح امروز می‌تواند در این انتقال بسیار موثر باشد.

قادری درباره انتقادهای مطرح شده مبنی بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در طی ۴ سال گذشته رها شده است و هم اینک زیرساخت‌های آن برای برگزاری نمایشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: البته بر این موضوع باید اشاره شود که متاسفانه در مدیریت شهری گذشته اعم از شورا و شهرداری و در طی ۴ سال از حضور آنها در پایتخت عنایتی به تکمیل و توسعه نمایشگاه شهر آفتاب صورت نگرفت و کار جدی انجام نشد اما اینگونه هم نیست که شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها را نداشته باشد و زیرساخت‌های نمایشگاه هم  فراهم است.