به گزارش اکوایران ،بررسی لایحه اصلاحیه بودجه مصوب سال 1400 شهرداری تهران در جریان سی‌امین جلسه شورای شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد آخوندی در ابتدا توضیحاتی را در ارتباط با این طرح مطرح کرد و در ادامه نیز اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را در رابطه با این موضوع مطرح کردند.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به لایحه اصلاح بودجه مصوب سال 1400 گفت: تصویب این لایحه به این معناست که ما نمی‌توانیم کارهای بزرگ انجام بدهیم و بنده مخالف تصویب این لایحه هستم.

پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز با اعلام موافقت خود با تصویب لایحه اصلاح بودجه سال 1400 خاطرنشان کرد: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شهرداری تهران تا پایان سال نمی‌تواند درآمد بودجه‌ای که برای سال 1400 پیش‌بینی شده است را محقق کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در این دوره باید نگاه تحولی را به شهر داشته باشد، گفت: ما با یک تنبلی مفرط در شهرداری دوره گذشته روبرو بوده‌ایم و طبیعی است که نمی‌توانیم تمام آرزوهایمان را در سه ماه آینده جامع عمل بپوشانیم.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با طرح این پرسش که آیا تحولی در شهرداری و به‌ویژه در شهرسازی صورت گرفته است که درآمدهای شهرداری افزایش یابد، گفت: تصویب این لایحه نیاز است تا بتوانیم شاهد حرکت در سطح شهر در آینده باشیم و مبنای بودجه سال آینده را بر اساس این اصلاحیه تنظیم کنیم.

سروری با اشاره به مخالفت اعضای شورای شهر تهران با درخواست فروش یکی از املاک شهرداری تهران گفت: شورا با این درخواست مخالفت کرد چگونه می‌خواهیم انتظار داشته باشیم که درآمدهای شهرداری در 3 ماه‌ آینده افزایش یابد و به بودجه 1400 نزدیک شود؟

وی با انتقاد از تفکر دوره گذشته مدیریت شهری گفت: آنها تفکرشان اینگونه بود که هزینه‌ها را افزایش و درآمدها را کاهش دهند به طوری که در سازمان بازنشستگی بیش از 400 پرسنل اضافه شدند و ما با افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها روبرو هستیم و در سه ماه آینده نمی‌توانیم بودجه 1400 شهرداری را به طور کامل داشته باشیم.

سروری ادامه داد: قبول دارم که شهرداری با این نگاه فشل نمی‌تواند آینده درخشانی را برای شهرداری ایجاد کند و باید تحول در شهرداری صورت بگیرد. قطعا این اقدامات عملیاتی خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اجازه بدهیم این لایحه به تصویب برسد و پایه‌ای باشد برای بودجه 1401 شهرداری تهران و با توجه به زحماتی که کمیسیون‌ها برای این لایحه کشیدند اعضا به آن رای بدهند البته بنده نمی‌گویم این لایحه نقصی ندارد و کامل است اما اجازه بدهیم در این شرایط بر مبنای واقعیت تصمیم بگیریم.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز با اشاره به لایحه ذکر شده تصریح کرد: در بررسی ردیف‌های این لایحه با موردی مواجه شدم تحت عنوان کمک 7 هزار و 200 میلیارد تومانی به مجامع مشورتی معتمدی محلات که این سوال مطرح می‌شود که آیا این مجمع از شورای شهر تهران مصوبه دارد و یا لایحه‌ای در این زمینه به تصویب رسیده است؟ اگر چه این مجامع همان شورایاری‌ها هستند اما باید به این نکته اشاره کنم که شورایاری‌ها نیز تکلیفشان با حکم دیوان مشخص است.

وی ادامه داد: بعضا شاهد هستیم شهرداری تهران مطالباتی دارد که اگر به درستی پیگیری شود بخشی از بودجه 1400 شهرداری تهران قابل تحقق است که از آن جمله می‌توان به دریافت عوارض یک مجتمع تجاری در منطقه یک به رقم 470 هزار میلیارد تومان اشاره کرد که از این موارد بسیار است.

وی گفت: البته ما می‌دانیم تیم شهرداری تازه آمده است تا زمانی که بر روی کار سوار شوند زمان می‌برد و این حرف درستی است و باید به آنها فرصت داد اما تصمیم امروز در شورای شهر ریل‌گذاری برای 4 سال آینده مدیریت شهری است.

اقراریان در ادامه با انتقاد از اینکه نه شهردار و نه معاونین شهردار در ارتباط با بودجه تعاملی را حداقل با بنده نداشته‌اند، گفت: متاسفانه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران پاسخگو نبوده البته برخی از معاونین انصافا پاسخگو هستند و به هر حال مجامع مشورتی معتمدین محلات و کمک به آنها نیاز به مصوبه شورا دارد  البته اگر بخواهیم در این زمینه هزینه شود شهردار تهران می‌تواند از منابع در اختیار خود هزینه کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از اظهارات موافق و مخالف اعضای شورای شهر تهران در رابطه با اصلاح لایحه بودجه 1400 شهرداری تهران گفت: نکات درستی از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد و ما در شرایط خاص پا به شورا و شهرداری گذاشته‌ایم اما باید به این مسئله توجه کنیم که بودجه 1400 شهرداری تهران که دستپخت دوره قبل است تا رقم حدود 50 هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست.

وی تصریح کرد: ما نباید بودجه را با شهر گره بزنیم و باید مسائل را بررسی و چاره‌جویی کنیم که البته آقای شهردار و معاونین وی باید تعامل نزدیک‌تر و منطقی‌تری را در رابطه با رفع مسائل داشته باشند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

چمران در خصوص رقم بودجه 1400 شهرداری تهران تصریح کرد: به قول معروف به این بودجه آب بسته‌اند وگرنه بودجه 50 هزار میلیارد تومانی در این شرایط اصلا به صلاح نبود؛ به طوری که در 9 ماه گذشته از سال جاری تنها 17 هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری محقق شده است و با احتساب اینکه در سه ماهه آخر میزان بودجه افزایش پیدا می‌کند در خوشبینانه‌ترین حالت 17 هزار میلیارد تومان دیگر به افزایش بودجه شهرداری تهران اضافه خواهد شد و در پایان سال رقم بودجه به 34 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تازه تحقق 34 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری به شرطی است که دوستان ما در شهرداری خیلی زرنگ باشند تا این رقم محقق شود. که البته واقعیت را باید بگوییم که نیستند!

وی ادامه داد: البته باید بگویم 34 هزار میلیارد تومان که هیچ، 50 هزار میلیارد تومان هم با حساب تورم سالیانه برای بودجه شهرداری کم است اما به هر حال باید به این مسئله توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی تحقق این بودجه دور از انتظار است ضمن اینکه ما پیشنهاد دادیم در صورتی که بودجه شهرداری از رقم 34 هزار میلیارد تومان بیشتر شود درآمد بیشتر آن برای پروژه‌ها اولویت‌بندی شود تا بتوانیم منابع‌ مازاد آن را صرف این پروژه‌ها کنیم.

لایحه اصلاح بودجه مصوب 1400 شهرداری تهران با 20 رای به تصویب رسید.