به گزارش اکوایران،علیرضا زاکانی 11 شهریور ماه با حکم وزیر کشور و با حاشیه های قانونی بودن یا غیر قانونی بودن حکم وی شهردار تهران شد .

اعضای شورای شهر تاکید داشتند که برای حل چالش های تهران نیاز به چهره ای ملی است و آنها از میان گزینه های موجود فردی با چنین ویژگی هایی را برگزیده اند . اما براساس نظر سنجی که مرکز مطالعات شهرداری تهران در هفته پایانی مرداد انجام داده که  هدف آن دستیابی به ویژگی های شهردار مطلوب و مهمترین مسائل و مشکلات شهر تهران از دیدگاه شهروندان تهرانی بود ،بیش از 60 درصد تهرانی ها با انتخاب شهردار سیاسی مخالف بودند .

دو گروه در این نظرسنجی شرکت کرده اند، نخست ۱۲۰۰ نفر از شهروندان تهرانی که به صورت تصادفی انتخاب شدند و دیگر هفتاد تن از صاحب نظران که برخی از آنها پژوهشگران و مدیران شهری بودند که انتخاب آنها هدفمند بود.

در نظرسنجی عمومی اندکی بیش از نیمی از پاسخگویان مرد بودند و میانگین سنی آنها ۴۶.۷  سال بود و حدود ۷۹ درصد شان متاهل بودند .

photo_۲۰۲۱-۱۲-۰۷_۱۹-۵۳-۰۳

همچنین در نظرسنجی صاحبنظران حدود ۸۷ درصد از پاسخگویان مرد بودند ومیانگین سنی آنها نیز۴۴.۳سال بود و حدود ۸۷ درصد نیز متاهل بودند  نخستین نکته ای که در این نظرسنجی جلب توجه می‌کرد بی اطلاعی شهروندان از مرجع انتخاب شهردار و شهردار تهران است حدود ۵۳ درصد نمی‌دانستند چه نهادی شهردار تهران را انتخاب می کند.

photo_۲۰۲۱-۱۲-۰۷_۱۹-۴۷-۲۵

در این زمینه تنها دو پنجم پاسخگویان درست پاسخ داده بودند همچنین فقط ۳۵ درصد می دانستند که شهردار تهران( درزمان نظرسنجی) آقای حناچی است.همین نکته نشان می‌دهد که ارتباط شهرداری با مردم چندان قوی و سیستماتیک نیست.

photo_۲۰۲۱-۱۲-۰۷_۱۸-۵۸-۴۱

بر اساس یافته‌های این پژوهش مهمترین مسئله از نگاه عموم مردم و صاحبنظران وضعیت آلودگی هواست.این موضوع رتبه نخست مسائل شهری را به دست آورده است اما در یازده موضوع دیگر نوع ارزیابی میان عموم مردم و صاحبنظران متفاوت است.

به نظر می‌آید ارزیابی عموم شهروندان مبتنی بر نیازهای روزمره آنان در زندگی شهری است که خودشان با آن دست به گریبان اند، ولی ارزیابی صاحبنظران بر حسب الگوی ذهنی نظری از زندگی و مدیریت شهری است که البته بی ارتباط با زیست اجتماعی آنان در تهران نیست.

photo_۲۰۲۱-۱۲-۰۷_۱۸-۵۲-۴۴

از این رو میبینیم که اولویت دوم و سوم موضوع مهم از نظر شهروندان به ترتیب جمع آوری معتادان و کارتن خواب ها ورسیدگی بیشتر به مناطق و محله های محروم شهر است ولی در مورد صاحبنظران اولویت دوم و سوم به ترتیب فساد و رشوه‌خواری در شهرداری و شفاف‌سازی دخل و خرج ها و قرارداد های شهرداری مربوط می‌شود.

photo_۲۰۲۱-۱۲-۰۷_۱۸-۵۲-۲۱

از بین دوازده موضوع اولویت آخر از نظر عموم شهروندان وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز و از نظر صاحب نظران افزایش فضای سبز و بوستان‌ها ست و نیز اولویت دهم و یازدهم در نظر عموم مردم تفاوت رسیدگی بین مناطق شمال و جنوب شهر است و افزایش اماکن تفریحی و فرهنگی برای مردم و در نظر صاحب نظران افزایش اماکن تفریحی و فرهنگی و جمع آوری معتادان و کارتن خوابها می شود.

نوع نگاه عموم مردم و صاحبنظران به مسائل شهری  درتهران که حکایت از میزان اهمیت بالای مسائل نزد آنان دارد به شهردار تهران نیز معطوف می‌شود.

آنان خواهان شهرداری هستند که بتواند این مسائل را مدیریت کند برای همین است که تهرانی‌ها از بین ۹ ویژگی مطرح شده برای شهرداری تهران تنها با ویژگی چهره سیاسی بودن شهردار بیشترین مخالفت را داشتند.

۶۴.۵درصد از عمون مردم و ۶۰.۵ درصد از از صاحب نظران با چهره سیاسی بودن شهردارتهران مخالف بودند.

ویژگی دیگر هم از نظر مردم و هم از نظر صاحب نظران برای شهردار بودن تهران از ویژگی های برتر است تخصص در حوزه شهری و شهرسازی داشتن سابقه کار اجرایی در شهرداری و آشنایی با شهر و مردم تهران.

برخورداری از مدیریت قوی یکی از ویژگی هایی بود که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده بیشتر پاسخگویان با این جمله موافق بودند که شهردار تهران باید یک مدیر قوی باشد و مهم نیست که قبلاً در شهرداری بوده یا نه.۷۱.۴% پاسخگویان با این جمله موافق بودند و تنها ۲۱.۴% مخالفت خود را با این جمله ابراز کردند.هماهنگی با دولت رئیسی یکی دیگر از پرسش‌های این نظر سنجی که ۶۴ درصد از پاسخگویان با این رویکرد موافق بودند.

قانونمند بودن ،جوان ،پاکدست، خوشنام و اینکه خودرای نبودن سایر ویژگی هایی است که  برای شهروندان تهرانی مهم بوده اما جنسیت شهردار برای بیشتر پاسخگویان مهم نبوده کمی بیش از نیمی از پاسخگویان گفتند که برایشان فرقی نمی کند که شهردار تهران مرد باشد یا زن اما کمی بیش از یک سوم از افراد مورد پرسش به مرد بودن شهردار تاکید دارند.

اما صاحب نظران و کارشناسان حوزه شهری در خصوص ویژگی های شهردار مطلوب نگاه دیگری دارند.

۸۳ درصد از پاسخگویان موافق بودند که شهردار باید سابقه کار اجرایی در شهرداری داشته باشد همچنین بیش از ۷۰ درصد هم با این جمله موافق بودند که شهردار باید یک مدیر قوی باشد و چندان مهم نیست که قبلا در شهرداری بوده یا نه اما بیش از ۶۰ درصد کارشناسان شهری نیز با انتخاب شهردار از بین چهره های سیاسی مخالف بودند.

بیشتر پاسخگویان هم تاکید داشتند که شهردار جدید باید با دولت رئیسی هماهنگ باشد تخصص داشتن در حوزه شهری و شهرسازی به عنوان یک ویژگی شهردار مورد توجه بیش از ۸۱ درصد پاسخگویان بود تبعیت از شورای شهر مورد موافقت ۴۸ درصد پاسخگویان بود.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش چه حکایت است از ضعف‌های شهرداری تهران دارد این است که بسیاری از شهروندان نمی‌دانستن مرجع انتخاب شهردار کیست و علاوه بر آن نمی‌دانستند شهردار کنونی تهران چه کسی است تنها دو پنجم از پاسخگویان می‌دانستند که شهردار تهران را شورای شهر انتخاب می‌کند و حدود ۳۵ درصد می‌دانستند که شهردار وقت تهران کیست .