به گزارش اکوایران،اعضای شورای شهر تهران امروز لایحه اصلاحیه « نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران » که در آن تخفیف 25درصدی عوارض شهرسازی به مدت یک ماه دیگر تمدید می‌شود موافقت کردند.

در جریان بررسی این لایحه مهدی چمران گفت: برای دریافت پروانه ساختمانی بیشترین مراجعه  در زمستان می‌شود لذا تمدید این تخفیف برای همین است.حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران در این جلسه  گفت : بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تهران سالانه 80 تا 90 هزار واحد مسکونی نیاز دارد این در حالی است که پروانه‌های صادره در 4 سال گذشته رو به کاهش داشته است. بدین‌صورت که در سال 97بالغ‌بر پروانه 7200 ، در سال  98 بالغ‌بر  5900 پروانه ، در سال  99 بالغ‌بر  4700 و در سال 1400 تاکنون بالغ‌بر 3847 پروانه از تاریخ یکم فروردین تا 24 آبان ماه هرسال صادرشده است.

 وی ادامه داد این در حالی است که اگر بر اساس تعداد واحد مسکونی بخواهیم بگوییم چه تعداد پروانه صادرشده در سال97 ، 49هزار پروانه و در سال جاری 30 هزار پروانه صادرشده است.

 صارمی افزود: می‌طلبد سیاست‌ها و رویکردهای مدیریت شهری در جهت مانع زدایی و سیاست‌های تشویقی برای رونق ساخت‌وساز باشد.

 صارمی در ادامه گفت: بااین‌حال اعمال این سیاست تشویقی در جهت تخفیف عوارض شهرسازی در مناطق پایین‌شهر تأثیری نداشته اما در مناطق بالاشهری طی روزهای منتهی به اتمام مهلت مصوبه مراجعات بسیار گسترده‌تر شد.

 معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: عواملی زیادی در عدم صدور پروانه تأثیر دارد ولی بیش از 50 تا 60 درصد این عوامل در مجموعه داخلی شهرداری است به‌طوری‌که مجموعه شهرداری برای صدور پروانه روان نیست. بنابراین باید شورای شهر به‌عنوان آخرین حلقه مردم‌سالاری و تمرین دموکراسی نسبت به وضع این سیاست‌ها اقدام کند تا مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

 در ادامه ناصر امانی، گفت: مشخص است که شهرداری بررسی دقیقی انجام نداده که بداند با مصوبه تخفیف عوارض چند نفر برای پرداخت عوارضشان به شهرداری مراجعه کردند و اعداد دریافتی چقدر بوده است. همان‌طور که معاون شهرسازی نیز گفت، در مناطق جنوبی این مصوبه مورد استقبال قرار نگرفته است.

 او ادامه داد: زمانی که می‌گویم که یک مصوبه باید پیوست عدالت داشته باشد، در موضوعاتی این‌چنینی خودش را نشان می‌دهد. ساکنان مناطق کم برخوردار که نمی‌توانند از این تخفیف 25 درصدی استفاده‌ای کنند، درنتیجه سودش را انبوه‌سازان شمال شهر می‌برند که این تخفیف 25 درصدی برایشان سود میلیاردی دارد. درنتیجه تمدید این تخفیف به این شکل کار تبعیض‌آمیزی است.

 در ادامه حبیب کاشانی نیز گفت: قرار ما این بود که برای کمک به مردم و برای اینکه تحرکی در شهر به وجود بیاید و پروژه‌های شهری عملیاتی شود این اقدام را انجام دهیم و درعین‌حال مشکلات مردم نیز برطرف شود.

  کاشانی افزود: ما فرصتی راداریم ایجاد می‌کنیم که شهروندان به‌جایی که بروند و در کشورهای همسایه و شهرستان‌های اطراف سرمایه‌گذاری کنند برگردند و در شهر خودشان این کار را صورت دهند لذا شاید تبلیغات وسیعی روی این مصوبه خوب‌صورت نگرفته و یا زمان آن کم بوده به هر صورت باید از این مصوبه حمایت کرد.

کاشانی در ادامه افزود: از جهتی باید رویه‌های جاری در شهرداری تغییر کند ماسال 82 آمدیم و بر روی برخی از این رویه خط بطلان کشیدیم اینکه اگر کسی می‌آید و برای پرداخت عوارض درخواست تقسیط می‌کند از مابقی آن دیرکرد و جریمه دریافت نشود خیلی‌ها مخالفت کردند و اما همان سال بودجه 80 میلیاردی شهرداری هم به یمن و برکت این حرکت اسلامی و شرعی محقق شد.

 وی ادامه داد: اما متأسفانه این رویه دوباره در شهرداری جاری و ساری شده است و درخواست من این است که حداقل در شورایی که ما هستیم این رویه تغییر کند.اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت این لایحه موافقت کردند .

توجه به پیوست عدالت در طرح ها و لوایح شورا

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  یکی از مخالفان این لایحه معتقد است تمام طرح ها و لوایحی که در شورای شهر تهران بررسی می شود باید به پیوست عدالت آن هم توجه شود . با تخفیف 25 درصدی برای عوارض مدیریت شهری به شهروندان یارانه می دهد اما این یارانه به کسانی می رسد که به شهرداری بابت ساخت و ساز بدهکار هستند .

امانی به اکوایران می گوید : بدهکاران حوزه ساخت و ساز دو گروه هستند کسانی که در بخش جنوبی شهر تهران آپارتمان های 70 تا 100 متری خود را می خواهند نوسازی کنند و باید عوارض  بدهند اما بخش عمده آن مربوط به شمال شهر تهران است که یا خانه های وسیع و بزرگ ساخته اند و یا سازندگان بزرگ مجتمع های مسکونی در بخش شمالی پایتخت هستند . همه به مساو ی یعنی 25 درصد از این یارانه استفاده می کنند یعنی کسانی که بیشترین بدهی را به شهرداری دارند بیشترین تخفیف را می گیرند . و کسانی که کم ترین بدهی را دارند کم تر که این موضوع عین بی عدالتی است .

به گفته امانی اگر این تخفیف ها به جنوب شهر تهران برسد هم ساخت وسازش به نفع شهر تهران است و بافت های ناپایدار به پایدار تبدیل می شود هم مستحق تر هستند نه این که کسانی که به قول دوستان اگر در تهران هزینه نکند در ترکیه سرمایه گذاری کرده و به ساخت و ساز می پردازند . این نوع افراد باید حق شهر را به طور کامل بپردازند .

اوتاکید می کند: این مصوبه اگر به همین شکل تصویب شود تبعیض‌آمیز خواهد بود و بهتر است اگر شهرداری تخفیفی پیش‌بینی می‌کند مربوط به پهنه‌های جنوبی شهر باشد .