به گزارش اکوایران،50 سال از عمر بهشت زهرای تهران می‌گذرد. زمینی که با مساحت 314 هکتار برای تدفین متوفیان آغاز به کار کرد. در سال‌های 78 و 88 به ترتیب 160 و 110 هکتار به مساحت بهشت زهرا افزوده شد و به این ترتیب مساحت بهشت زهرای تهران ۵۸۴ هکتار است. تکمیل ظرفیت بهشت زهرا در دو دهه اخیر یکی از دغدغه‌های مدیران شهری بوده است و اکنون ظرفیت چندانی برای بهشت زهرا باقی نمانده است.

بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا در طول نیم قرن در بهشت زهرا یک میلیون و 750 هزار نفر پذیرش شده‌اند که از این رقم یک میلیون و 500 هزار نفر در این آرامستان تدفین شده‌اند و باقی به شهرستان ارجاع داده شده‌اند. در سال 89 به طور متوسط روزانه 150 تا 170 نفر در بهشت زهرا پذیرش شده‌اند و 51 هزار نفر نیز به صورت عادی دفن شده‌اند. از ابتدای سال 99 و با شیوع بیماری کووید19 روزانه 225 تا 245 فوتی در بهشت زهرا پذیرش شده‌اند و طی 9 ماه حدود 22 هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این آرامستان به خاک سپرده شدند.

6

نگرانی برای به پایان رسیدن ظرفیت دفن در بهشت زهرا مدت هاست با مدیران شهری است اما زمین های لازم برای توسعه بهشت زهرا تامین شده است و درحال آماده سازی است . یکی از محورهای برنامه 6 ماهه معاونت خدمات شهری تهران هم ساماندهی آرامستان های تهران است .

جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهردار تهران درخصوص ساماندهی آرامستان های پایتخت به موضوع نگاه اسلام به گورستان ها اشاره می کند که محلی برای رسیدن به آرامش هستند وبه اکوایران می گوید : دو موضوع در بحث آرامستان ها مطرح است که یک موضوع آن پیگیری نمی شود و آن این که ما مسلمان‌ها برای چه آرامستان داریم؟ چرا مثل هندی‌ها یا ژاپنی‌ها نیستیم؟  به خاطر اینکه این که  آرامستان 10 درصد از آرامش زندگی ماست. یک وقتی ما در زندگی دچار مشکلی می‌شویم که با هیچ کس نمی‌توانیم حرفی بزنیم. می‌رویم سر مزار پدر، مادر یا دوستان و خودمان را سبک می‌کنیم. این موضوع‌ها با هیچ روانشناسی قابل‌حل نیست .

وی ادامه می دهد : آرامستان  مبدا و معاد را می‌خواهد به ما نشان  دهد. ما باید مسیری را برویم که مردم وقتی عزیزشان را از دست می‌دهند، راحت بتوانند به این دسترسی پیدا کنند بخشی از کسانی که در تهران فوت می شوند به شهرستان‌ها منتقل می کنیم . شاید بعضی از آنها وصیت کرده باشند، اما به شما قول می‌دهم که خیلی از اینها را به خاطر هزینه به آنجا می‌برندکه این خوب نیست .

7

بهرامی درخصوص بحث توسعه بهشت زهرا هم توضیح می دهد :زمینی 300 هکتاری تهیه شده  برای آماده سازی آن نیز اعتبارات لازم پیش بینی شده است .  برای زمان های بحران نیز در اطراف تهران زمین ها را گرفته ایم که درحال آماده سازی هستیم که  خدای‌ناخواسته اگر زلزله‌ای آمد و اتفاقی افتاد، دفن به سرعت انجام شود و جسدها زمین نماند که باعث بیماری شود .

او درخصوص ظرفیت زمین هایی که برای بحران آماده سازی می شود گفت : یکی از زمین‌ها که مساحتش 13 هکتار است و سندش هم به نام شهرداری شده در جنوب شهر، طرف جاده‌ی قم واقع شده است .

معاون شهردار تهران تاکید می کند : در بحث آرامستان ها باید بدانیم که استاندارهای ما با استاندارهای غربی متفاوت است ، جایگاه آن در فرهنگ ما یک جای دیگر است. بعضی‌ها می‌آیند می‌گویند چرا مثلا شهدای گمنام را می‌آورید در شهر دفن می‌کنید و ... این درحالی است که مابا این فرهنگ نزدیکی و انس داریم، یک گوشه‌ای از زندگی ما است و ما اصلا نمی‌توانیم که آنها را فراموش کنیم.

photo_2021-11-10_17-36-28

 او درخصوص این که برخی می گویند برای چه موضوعی مانند مرگ باید در سطح شهر به نمایش گذاشته شود هم توضیح می دهد :حرف علمی یا حرف سر منبری   نمی‌خواهیم بزنیم. مرگ موضوعی ترسناک نیست، ما در بحث اجتماعی با این موضوع بد برخورد کردیم،این هم یک نعمتی مثل به دنیا آمدن، مثل زندگی کردن و مثل پولدار شدن است.  نخبگان ما به لحاظ اجتماعی و فرهنگی روی این موضوع کار نکرده اند. شما وقتی به حرم امام رضا می‌روید، ترسی به شما دست می‌دهد؟ اصلا می‌روید در آنجا سبک شوید. رفتن سر قبر خواص برای ما نعمت است، نه این بگوییم برخی از شهروندان این موضوع را دوست ندارند مثل این است که شما الان بگویید بعضی‌ها از این درخت و از این فضای سبز خوششان نمی‌آید، چرا این درخت را کاشتید؟ به فکر اینها هم باشید!