به گزارش اکوایران ،مهدی چمران امروز خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفته است که در جستجوی راه سومی باشند که عوارض مصوبه برج باغ ها را نداشته باشند و نه مانند مصوبه شورای گذشته از ساخت و ساز در باغات محروم شوند .

در شورای شهر پنجم با مصوبه خانه باغ رغبت برای ساخت وساز در باغات کاهش پیدا کرد ،درحالی که در زمان اجرای مصوبه برج باغ ها 128 هکتار از باغات تهران ساخت و ساز شد .

 امروز درجریان بررسی پرونده چند باغ در صحن شورا دو عضو شورای شهر تهران به حقوق صاحبان باغ در آرایی که صادر می شود اشاره کردند از جمله ،مهدی بابایی رئیس کمیته حفاظت و صیانت از فضای سبز و باغات شهر تهران  که خواستار اصلاح قانون باغات شد و گفت: حق الناس و رعایت صرفه و صلاح شهروندان باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

با رای باغ حق مردم را پایمال نکنید 

سید محمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران هم برای تشخیص باغ و غیر باغ بودن به آموزه‎های دینی در حوزه رعایت حق‌الناس، اشاره کرد و گفت :‌ این روش حقوق مردم را پایمال می‎کند چرا که زمین‎هایی باغ اعلام می شود که همسایگان ایشان با 50 درصد سطح اشغال ساختمان‌سازی کرده‎اند. حال ما زمین 800 متری را باغ اعلام می‎کنیم و 15 درصد اجازه سطح اشغال می‌دهیم که می‌شود 120 متر و این درحالی است که 12 درخت هم ندارد و اگرهر درخت 5 متر مربع فضا را اشغال کند می‎شود 60 متر. این یعنی 700 متر را خالی بگذارند چون ملک او باغ است.

مهدی چمران به منتقدان پاسخ داد که تا زمان تغییر قانون باید براساس مصوبه گذشته که تبدیل به قانون شده رای داده شود . به گفته او  بحث باغات و فضای سبز بحث پیچیده ای شده است چرا که آنچه قبلاً بوده و در دوره دوم، سوم، چهارم و پنجم انجام شد و آن را در دوره پنجم اصلاح کردند حملات زیادی نیز به آن شد که باغات را از بین بردند در حالی که اینگونه نبود و همه  ساختمان سازی ها قفل شد. بعد.

او ادامه داد: از تصویب آن قانون تنها یک یا دو پرونده خانه مسکونی که فضای سبز دارد بیشتر صادر نشد.

چمران اضافه کرد: بحث باغات به تنهایی مطرح نیست و جایی که بزرگ باشد و شهرداری باید زمین دو سه هزار متری که باغ باشد خریداری کند یا براساس قانون جای خالی که وجود دارد  را بسازد اما الان انسدادی به وجود آمده و مالک براساس قانون نمی تواند خانه مسکونی بسازد و در ۱۵ درصد زمینی که در آن درخت است دو طبقه ساختمان بسازد.

به گفته چمران  همه ساختمان سازی ها در خانه های قدیمی قفل شده است و الان می آید که در شورا رسیدگی شود که نوعیت باغ دارد یا نه. رسیدگی این پرونده‌ها براساس قانون فعلی موجود که مصوبه مجلس، مجمع تشخیص، هیات دولت و شورای عالی استان ها است انجام می شود و براساس این مصوبات رای خود را می دهیم.

شورا به دنبال راه سوم 

رئیس شورای شهر تهران  با بیان اینکه هر گونه تغییر در مصوبه گذشته نیاز به تایید در شورای عالی شهرسازی دارد گفت: باید آن را به شورای عالی معماری و شهرسازی برد تا تصویب و به اجرا برسد. اما الان نمی توانیم پرونده مردم را نگه داریم که قانون را اصلاح کنیم. به صورت موازی کار را دنبال می کنیم و با وزارت راه و شهرسازی نیز صحبت کردیم و امیدواریم زودتر به تصویب برسد  و کسانی که فضای سبز دارند و یا می‌خواهند ایجاد کنند نیز ضرر نکنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به مصوبه قبلی برگردیم گفت: نمی گویم به مصوبه قبلی باز گردیم، بیش از ده سال  آنرا اجرا کردیم تجربیاتی داریم و نیاز به اصلاحاتی دارد و باید به صورتی باشد که تخلف نکنند چرا که تخلف می کردند برای مثال پارکینگ کم می آوردند و زیر زمینی می زدند که باعث خشک شدن درختان می شد و جلوی آنرا گرفتیم.

این نخستین بار نیست که مهدی چمران از تغییر مصوبه خانه باغ سخن می گوید . او در اولین نشست خبری خود اعلام کرده بود که  مصوبه جایگزین برج باغ که همان خانه باغ است را اصلاح می‌کند. او معتقد است که سخت‌گیری‌های این دوره در حوزه ساخت و ساز به آبادانی شهر لطمه زده است.

چمران گفته بود  که بسیاری از مردم (که منظور وی صاحبان باغ‌های تهران هستند) با ما تماس می‌گیرند و تقاضای اصلاح این قانون را دارند. اعضای دوره پنجم با شعارهای زیبایی این مسائل را مطرح کردند، اما در آن مانده‌اند.

به دنبال چاره دیگری برای درآمد زایی باشید

  به نظر می رسد شورای ششم قصد دارد مهم ترین مصوبه شورای پنجم را تغییر دهد . مصوبه ای که به حفاظت از باغات تهران ختم شد و آمارها هم نشان می دهد که در این دوره ساخت و ساز در باغات متوقف شده است .

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم شهر تهران در این رابطه گفت : اگر نقشه‌های هوایی سال‌های پیش را با امروز مقایسه کنیم، یا حتی سراغ نقشه‌های هوایی هم نرویم و کمی به اطرافمان نگاه بیندازیم می‌بینیم که چه بلایی باغات تهران آمده است. مناطق شمالی تهران که روزگاری پر از باغ بودند حالا جز اندک درختی در آن‌ها باقی نمانده است اینها تنفسگاه‌ها و ریه‌های شهر محسوب می‌شوند و بی‌مبالاتی، بی‌توجهی و سیاست‌گذاری‌های  نامناسب و تشخیص اشتباه نیازهای شهر باعث شده بخش زیادی از فضای شهر از بین برود و باغ‌های تهران که در مناطق شمالی و حوزه‌های غرب و شرق شهر بودند با چالش‌های جدی روبه‌رو شود. با همین عنوان نادرست برج‌باغ‌ها.

وی ادامه داد :بخش زیادی از فضای سبز تهران از بین رفت و ما شاهد شکل‌گرفتن برج‌هایی در محدوده‌هایی بودیم که پیش از این پر از باغ بودند. اما حالا به مناطق مسکونی، اداری و تجاری تبدیل شدند و عملا اثری از باغ‌ها باقی‌نمانده است. شورای شهر ششم نباید اشتباهات راهبردی گذشتگان را تکرار کند و بخواهد به رفتارهای نادرستی که در زمان احمدی‌نژاد و قالیباف در حوزه باغات شد را دنبال کنند. همین وضع موجود شهر هم به‌گونه‌ای است که در بخش عمده‌ای از سال هوا به گونه‌ای است که تنفس به سختی انجام می‌شود. نباید با تصمیماتمان وضعیت شهر را بحرانی‌تر کنیم و به شهر آسیب برسانیم. قابل درک است که شهرداری و مدیریت شهری جدید با مشکل جدی مدیریت منابع روبه‌روست ولی ما برای تامین منابع و مدیریت شهر نباید سراغ ساده‌ترین راه تامین منابع که تخریب درختان و باغ‌هاست برای ساختمان‌سازی برویم باید تلاش کنیم دولت را در تامین هزینه‌های شهر مشارکت بدهیم شهرداری مطالبات زیادی از نهادهای حاکمیتی و نظامی دارد که قابل وصول نیست. اعضای شورا به کمک شهرداری بیایند و تلاش کنند برای تامین منابع شهر این حقوق مردم احیا شود.

نباید در برابر تصمیم های کارشناسی و عقلانی مقاومت کرد

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران هم معتقد است کیفیت زندگی در شهر تهران باتوجه به آلودگی هوا بسیار نامطلوب است و اگر همین باغ‌های موجود هم از بین برود، کیفیت زندگی بیش از گذشته کاهش پیدا می‌کند. در ده سال گذشته 128 هکتار از باغات تهران از بین رفت منابع درآمدی که برای شهر بدست آمد کمتر از یک درصد بود .

وی ادامه داد :‌بنابراین بازگشت رویه‌های گذشته به بهانه درآمدهای شهر منتفی است. اگر برای ساخت و ساز در باغات محدودیتی نباشد تا 4 سال آینده دیگر باغی برای تهران نمی‌ماند و تمام مالکان اندک باغ‌های تهران را هم می‌سازند این درحالیست که دنیا این روزها توجه بیشتری به محیط زیست می‌کند و بسیاری از کشورها به سمت کربن صفر می‌روند متاسفانه ما به بهانه‌های بنی‌اسرائیلی از جمله موانع ساخت و ساز  و … چند باغی که در مناطق شمالی تهران مانده است را به خطر می‌اندازیم. وقتی دنیا با دلایل منطقی و عقلانی به دنبال حفظ منابع طبیعی خود است چرا ما محکم در برابر حرف‌های کارشناسی و عقلانی می‌ایستیم و به سمت قلع و قمع‌ کردن باغ‌هایمان می‌رویم.

این عضو سابق شورای شهر تاکید کرد:‌ نباید باغ‌ها را جزو شخصی مردم دانست باغ‌ها حقوق خصوصی نیست بلکه حق عمومی است و با تصمیمات متحیر العقول نباید مقابل راهکارهای عقلانی ایستاد. اینکه در یک باغ برجی بسازیم که سایه‌اش جان درختان را می‌گیرد و پارکینگ سازی در طبقات منفی ریشه درختان را خشک می‌کند یعنی این مصوبه به بهانه حفاظت از باغات یک دروغ بزرگ بوده و به جای برج باغ باید برج برج نامیده می‌شد. شما می‌بینید که از چهارراه نیایش تا تجریش چنارهایی که در محدوده برج‌ها قرارگرفته‌اند خشکیده شده، چنارها تنومندی که عمر 100 ساله دارند.

آرش میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای پنجم شهر تهران نیز در توییتی نوشته است: زمزمه بازگشت تهران به روزهای تلخ نابودی باغات شنیده می‌شود آن هم در روزهایی که جهان در گلاسکو در فکر افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم است. باغات شهر آخرین سنگرهای تهران در مقابل توسعه‌ی جزایر حرارتی هستند. سازمان محیط زیست و قوه‌قضاییه اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

دلیل نگرانی فعالان شهری از بازگشت برج باغ به تهران آماری است که پیش از این تخریب باغات به دلیل این مصوبه  منتشر شده است .آمارها نشان می‌دهد که در زمان اجرای مصوبه برج باغ‌ها، در ۱۰ سال ۲۶۱ پروانه ساختمانی تنها در منطقه یک صادر شده که این یعنی ۵۶ هکتار از باغات این منطقه نابود شده است.

همچنین در همین محدوده زمانی، ۵۰ پروانه در منطقه دو معادل ۸.۵ هکتار، ۴۱ پروانه در منطقه سه معادل ۶.۶ هکتار، ۴۶ پروانه در منطقه ۴ معادل ۷.۸ هکتار، ۲۹ پروانه در منطقه پنج معادل ۹.۸ هکتار، ۱۰ پروانه در منطقه ۲۱ معادل ۱۵.۴ هکتار باغ صادر شده است. در منطقه ۲۲ نیز که قرار بود تمام آرزوها و آمال مدیریت شهری در آنجا عملیاتی شود، ۳۷ پروانه صادر شده و ۱۷ هکتار باغ از بین رفته است.

براساس تصویر هوایی سال ۱۳۲۵ قریب به پنج هزار هکتار باغ در شهر تهران وجود داشته و بر اساس نتایج مطالعات تهیه شناسنامه باغات، امروز وسعت باغات در اراضی مشجر به دو هزار و ۴۹۱ هکتار رسیده است.

در ۱۰ سال ۱۲۸ هکتار از باغات و فضای سبز شهر تهران با مصوبه برج باغ‌ها نابود و تبدیل به ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی شد. در این مصوبه قرار بود سطح اشغال ۳۰ درصد و حداکثر طبقات ۹ طبقه باشد و بنا بود طبقات زیرزمین نهایتاً تا دو یا سه طبقه ساخته شود، اما وضعیت سطح اشغال در ۸۴ درصد پروانه‌هایی که صادر شده از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد است.۶۳ درصد پروانه‌های صادر شده اجازه ساخت ۹ طبقه به بالا و ۳۰ درصدشان اجازه ساخت ۱۲ طبقه به بالا داشته‌اند؛ یعنی از این تعداد، ۲۴۸ پروانه بالای ۹ طبقه ساخته و تخلف کرده‌اند.

کارشناسان شهری معتقدند که آن چیزی که موجب می شود سیاست های نظیر فورش هوا و فضای سبز در قالب تراکم فروشی ماندگاروپایدار شود و از دور خارج نشود غیبت اصول اقتصاد شهری در مدیریت محلی است . تا شهرداری ها نتوانند منابع پایدار داشته باشند شاهد لغو مصوباتی مانند خانه باغ ها خواهیم بود .