به گزارش اکو ایران ،باران که می‌آید قفل شدن خیابان‌های تهران، معابر آب‌گرفته، غیب شدن تاکسی‌ها از سطح خیابان و شلوغی بیش از اندازه‌ی ناوگان حمل‌و‌نقل رسمی قدیمی است. تشبیه خیابان‌های تهران به ونیز و یا شوخی قایق‌سواری در خیابان‌های تهران نیز هر پاییز و زمستان تکرار می‌شود. درآمدن پتو و مبل از جوی‌ها و سایر زباله‌های حجیم و متفاوت  هم از انهار پایتخت تقریبا هر سال تکرار می شود .

زمانی آنقدر خیابان‌های تهران آب‌گرفته بود که زنی  در جوی خیابان پاسداران گم شد و هنوز هم پس از سال ها سرنوشتش مشخص نیست . در تمام این سال‌ها نیروهای خدمات شهری در زمان بارندگی‌ها در نقاط آب‌گرفته بودند و تلاش می‌کردند آب‌گرفتگی‌ها را برطرف کنند.

امسال هم در بارش‌های پاییزی، خیابان‌های تهران دچار آب‌گرفتگی شد .برخی از اعضای شورای شهر پیش از این بارندگی‌ها نسبت به آمادگی شهر در برابر آن تذکر داده بودند. همچنین به زباله‌هایی که بیش از گذشته در معابر به چشم می‌آید؛ زباله‌هایی که یکی از دلایل اصلی آب‌گرفتگی این روزهای تهران است اما آن زمان معاون خدمات شهری شهردار تهران ، اعلام کرد که به اندازه معابر را پاکسازی می‌کنند و در جمع‌آوری زباله، شهرداری به وظیفه‌ی خود عمل کرده است.

اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است با وجود آنکه در سه روز بارندگی تلاش‌های زیادی شد، اما امکان پیشگیری از برخی آبگرفتگی‌ها بود ،اگر کمی زودتر جوی‌ها و انهار از زباله پاکسازی می‌شد.

او در پاسخ به این پرسش اکو ایران  که آیا وقتی مردم با معابر آب‌گرفته مواجه می‌شوند و شورای شهر از اقدامات مدیریت شهری تشکر می‌کند، سبب از بین رفتن سرمایه‌ی اجتماعی شورا نمی‌شود، گفت: تمام تلاش شورا این است که این سرمایه اجتماعی کاهش پیدا نکند. برای همین، امروز در صحن شورا از مردم تهران عذرخواهی کردم. البته این مشکل مربوط به همه‌ی ادوار است و حتی در شهرهای صنعتی بزرگ که پیشرفته‌ترین سیستم‌ها را دارند، باز هم با بارندگی سیلاب ایجاد می‌شود. اما می‌خواهیم مردم بدانند که شورای شهر بی‌تفاوت نیست.

او در صحن شورا هم گفت: من و آقای اقراریان بارها نسبت به موضوع پسماند، نظافت و پراکندگی زباله‌ها در معابر و جوی‌ها تذکر داده بودیم که متاسفانه در اولین بارندگی تهران نتیجه‌ی بی‌توجهی به این تذکرها و هشدارها را شاهد بودیم. او تاکید کرد: آیا امکان نداشت قبل از آب‌گرفتگی و جاری شدن سیلاب با استفاده از تجربه گذشته و نقاط مشخص‌شده، آب‌گرفتگی که نقشه‌ی ان در اختیار همه مناطق است علاج واقعه را قبل از وقوع می‌کردیم. او تاکید کرد این تجربه گذشت و مایه‌ی تاسف ما شد و از همه شهروندان هم  عذرخواهی می‌کنیم و از شهرداری درخواست کرد که در بارندگی‌های بعدی تهران آمدگی لازم را داشته باشد.

احمد صادقی هم یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران است که نسبت به پاکیزگی معابر تهران در دو ماه گذشته تذکر داده بود. او به اکوایران می‌گوید: شورای شهر طی یکی دو ماه گذشته چندین تذکر به شهرداری درخصوص آمادگی برای فصل بارندگی داد. اینکه برای جلوگیری از سیلاب و روان‌آب‌ها در زمان بارندگی آمادگی لازم را داشته باشند. امروز هم درخصوص آمادگی در برابر برف زمستانی داده شد.

او ادامه می دهد : اما آنچه در فضای مجازی پخش شد با واقعیت این چند روزه همخوانی نداشت. فیلم‌هایی منتشر شد که مربوط به سال‌های گذشته بود و تماس‌های تلفنی 137 نشان می‌دهد که مراجعه‌ی مردم به فوریت‌های تلفنی شهرداری درخصوص آب‌گرفتگی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و این نشان از آمادگی لازم در برابر بارندگی‌ها بوده است. کاستی‌هایی بوده اما نیروهای شهرداری پای کار بودند و تلاش زیادی در این رابطه انجام شد.

اما سروری معتقد است روایتگری روزهای بارانی تهران در دست دشمن بوده و شهرداری در این رابطه دچار غفلت شده است. او خطاب به شهرداری می‌گوید: نباید بگذاریم روایت پیروزی ما را دشمن انجام دهد و مثال عملیات فتح خرمشهر را می‌زند و می‌گوید: اگر دشمن می‌خواست روایت پیروزی خرمشهر را تعریف کند، جز یأس، نا امیدی، احساس خفت و ذلت در مردم ایجاد نمی‌شد درحالی‌که عملیات بزرگی انجام شده بود. حالا هم روایتگری دست شهرداری نیست؛ ده‌ هزار نیرو پای کار آمدند اما مردمی که در خانه نشسته‌اند، فکر می‌کنند تهران را آب برده است. به جای تقدیر و تشکر از کسی که زیر علم رفته است و به جای پاک کردن عرق او نباید یک لگد هم به او زد تا با علم به زمین بخورد.

او شهرداری را در این اتفاق مظلوم دانست و معتقد بود که باید با جریان تخریب‌گر مقابله شود.