به گزارش اکو ایران ،ناصر امانی  عضو شورای شهر تهران  می گوید : در پست‌های سازمانی شهرداری چیزی به نام دستیار نداریم و فقط مشاور را داریم. حالا به احتمال قوی منظور شهردار تهران از احکام دستیار ویژه  همان مشاور است . با او گفتگوی کوتاهی درباره حاشیه های این هفته شورا و شهرداری کرده ایم که می خوانید .

  **همان‌طور که در سخنانتان درصحن شورای شهر درخصوص طرح سیاست‌های تدوین بودجه 1401  گفتید  طرحی که دیروز مصوب شد که با ادبیات تخصصی بودجه فاصله دارد ...

 این سند یک ملغمه‌ای است از عباراتی که در برنامه پنج‌ساله‌ی دوم، در برنامه‌ی پنج‌ساله سوم و در سیاست‌های بودجه‌ای که در چند سال گذشته شوراهای مختلف تصویب کردند . آقایان اینها را  با هم جمع کردند و اسم آن را هم «سند سیاست‌های بودجه‌ای سال 1401» گذاشتند! من عرض کردم نظام برنامه‌ریزی یک نظام تعریف‌شده است که از چشم‌انداز شروع می‌شود و به سیاست ختم می‌شود. سیاست آخرین پله‌‌ی برنامه‌ریزی است. شما در سندی که عنوان آن را «سیاست» گذاشتید، بند چشم‌انداز گذاشتید (خیلی زیاد)، برنامه‌های راهبردی گذاشتید،  اهداف  وبرنامه‌ گذاشتید و یک دو سه تا هم سیاست گذاشتید! من عرضم این بود که پس نمی‌شود اسم  آن را «سیاست» گذاشت!

ما در شهرداری تهران یک منابع محدودی داریم. شورا چه کار می‌کند؟ شورا هر سال می‌گوید شهرداری تهران! سال آینده برای تنظیم دخل و خرجت باید این اولویت‌ها را با توجه به منابع محدود رعایت کنید؛ مثلا اولویت بدهی به پروژه‌های نیمه‌تمام (بالای 50 درصد)، پروژه‌های حمل‌و‌نقل را در اولویت بگذارید، مناطق محروم یا نیروی انسانی‌ را در اولویت بگذارید، اینها می‌شود سیاست؛ که براساس آن آنطور هم بودجه را تنظیم کنند.

شما  الان سندی ملاحظه کردید که  تصویب هم شد، مطمئن باشید در تنظیم سیاست‌های شهرداری تهران هیچ کاربردی ندارد.   به خاطر همین من گفتم که عنوان آن را عوض کنید؛ بگذارید اهداف و راهبردهای شورای ششم که شهرداری تهران موظف است در همه‌ی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌هایش این را رعایت کند. این خوب بود. ولی وقتی که شد سیاست‌های بودجه‌ریزی سال 1401، باید قابل‌اجرا شدن باشد، قابل تبدیل شدن به کمّی باشد و در جداول بودجه قابل‌رصد باشد. این قابل رصد نیست و من به خاطر همین مخالفت کردم.

** آقای چمران سخنانی در خصوص تجربه اندوزی جوانان شورا درحوزه بودجه گفتند که نگران کننده بود

آقای چمران را هم ملاحظه کردید که کاملا با نظرات بنده موافق بود.

** بله، و گفتند اگر می‌خواستند تغییراتی در این طرح  ایجاد کنند تمام آن بهم می‌ریخت

ولی خب به هر حال تدبیر ایشان این است که بالاخره زحمتی که دوستان کشیده بودند به‌شان برنخورد و به هر حال ناراحت نشوند و ...

من رویکرد آقای چمران  را به حساب ریش‌سفیدی و اداره‌ی جلسه‌ می‌گذارم. ایشان هم واقعا کاملا عرایض بنده را تایید کردند و گفتند اگر من می‌خواستم بگویم، چیز تندتری می‌گفتم و اصلا همه‌ی این را به هم می‌ریختم. کاملا عرایض بنده را تایید کردند ولی حالا چون به هر حال نظر اکثریت بود، ایشان هم سعی کرد جلسه را مدیریت کند.

** اقای امانی به جز بحث سیاست‌های بودجه حاشیه دیگری که این روزها مطرح است، دستیار ویژه اقای شهردار در حوزه‌ی ادبیات است، این دستیار ویژه موضوع جدیدی درشهرداری است .

ما در پست‌های سازمانی شهرداری چیزی به نام دستیار نداریم و فقط مشاور را داریم. حالا به احتمال قوی منظورش همان مشاور بوده است که عنوان دستیار گذاشته دیگر.

** اما انگار شهر با دستیارهای ویژه اداره می‌شود!  

اگر تداخل و خلالی در کار معاونین و سازمان‌های شهرداری نکنند و بیشتر حالت مشورتی و درواقع پیشنهاد دادن به شهردار تهران باشد که به نظر من ایرادی ندارد.

** در جلسه‌ی هم‌اندیشی توضیح ندادند  

ایشان فرمودند که من برای مشاورینم حتما کار تعریف می‌کنم؛ ولی در مورد دستیارانشان چیزی نگفتند و ما هم سوالی نکردیم.

** در صحبت‌های رییس کانون ارزیابی و انتصابات شهرداری گفته شد که همه مدیرانی که حکم گرفته‌اند  در کانون ارزیابی مصاحبه شدند و پنل تخصصی را گذراندند؟ چطور این اتفاق رخ داده در حالیکه شهردار منطقه‌ی 12 خودش نمی‌دانست قرار است شهردار این منطقه شود  و در لحظه انصرافش را اعلام کرد؟

در جلسه‌ی هم‌اندیشی از آقای زاکانی سوال شد. فرمودند که ما با ایشان تمام کرده بودیم و بعد یک باره ورق برگشت. جوابی که ایشان دادند دقیقا همین است. فرمودند با ایشان قطعی کرده بودیم، ولی به یکباره ورق برگشت.