به گزارش اکو ایران، نماینده قم بود و شهردار تهران شد. در زمان استعفا از نمایندگی مردم قم در مجلس، نامه‌ای خطاب به مردم این حوزه انتخابیه نوشت و گفت: «دفتر اینجانب برای استمرار نوکری شما مردم عزیز قم و پیگیری امور مرتبط با استان، به صورت فعال دایر خواهد بود و با عنایت به عضویت شهردار تهران در هیأت دولت، موضوعات قم را با اولویت ویژه دنبال خواهم نمود.»

او در این نامه خود را همواره «فرزند قم» دانسته و تأکید کرده بود هر کجا که باشم نوکری مردم قم، افتخار اینجانب خواهد بود و در عمل نیز به آن پای‌بند خواهم بود. 

به تازگی، شهردار و اعضای شورای شهر قم با زاکانی، شهردار تهران دیدار کرده‌اند. روابط عمومی شهرداری تهران جزییاتی از این دیدار منتشر نکرده است اما گزارشی که در سایت شورای شهر قم منتشر شده خبر از وعده زاکانی درخصوص تأمین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم داده است.

در متن این خبر به نقل از حسین اسلامی، رییس شورای شهر قم آمده است که با نگاه مثبت و علاقه‌مندی زاکانی در خصوص خدمت به شهر مقدس قم، تأمین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم قطعی شد. محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم درخصوص جزییات این دیدار به اکو ایران گفت: در جلسه روز گذشته، تعاملات قم و تهران در حوزه‌های مختلف ازجمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و چالش‌های مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت.

 وی ادامه داد: با توجه به این‌که فاز یک متروی قم، تکمیل و آماده بهره‌برداری است، قرار بر این شد که دو رام قطار از سوی شهرداری تهران، مدتی به قم قرض داده شود تا زمانی که قرارداد خرید واگن‌های چینی که 80 دستگاه آن متعلق به قم است به نتیجه نهایی برسد. این عضو شورای شهر قم اضافه کرد: با کمک شهرداری تهران، قم نیز به جمع شهرهایی که دارای مترو هستند، افزوده می‌شود.

دهناد درخصوص جزییات واگذاری این دو رام قطار به متروی قم نیز توضیح داد: حالت‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت؛ این‌که این قطارها از سوی شهرداری قم خریداری شده و یا اجاره داده شود که قرار شد به شکل تفاهم‌نامه‌ای این واگذاری انجام شود. 

شهرداری قم پیش از حضور زاکانی در مدیریت شهری تهران هم تلاش کرده بود در تفاهمی با شهرداری تهران برای راه‌اندازی متروی خود از واگن‌های متروی تهران استفاده کند که به نتیجه نرسیده بود. 

photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۳_۱۶-۱۹-۴۳

درحالی زاکانی وعده اجاره دو رام قطار به متروی قم را داده است که متروی تهران در روزهای کرونایی به شدت دچار کمبود واگن است و 1470 دستگاه واگن کم دارد. به همین دلیل، بحرانی بودن وضعیت ناوگان ریلی تهران به ویژه در روزهای کرونایی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را عملاً در مترو ناممکن کرده است و با وجود کاهش مسافران مترو، شهروندانی که از مترو برای انجام سفرهای درون‌شهری خود استفاده می‌کنند از شلوغی و ازدحام واگن‌های مترو گلایه دارند. 

photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۳_۱۶-۱۹-۲۰

به گزارش اکو ایران، هزینه هر دستگاه واگن یک طبقه مترو برابر با یک میلیون یورو است. البته میان قیمت واگن فولادی و آلومینیومی تفاوت‌هایی وجود دارد اما به طور متوسط قیمت هر دستگاه واگن مترو، یک میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۳_۱۶-۲۰-۳۴

اگر قرار باشد که هزینه‌ها را براساس دلار، محاسبه و سپس به تومان تبدیل کرد، نخست باید گفت که یک میلیون یورو به صورت تقریبی برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است. با توجه به اینکه هر رام قطار متشکل از هفت دستگاه واگن است، قیمت هر رام قطار برابر با ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار می‌شود.

همچنین در طی این سال‌ها تا کنون قیمت واگن‌ها به یورو تغییر نکرده و همواره هزینه خرید یک رام قطار برابر با هفت میلیون یورو بوده است اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید ناوگان ریلی به شدت کاهش یافته است.

این حاتم بخشی زاکانی تنها در شهرداری تهران نبوده است، او زمانی که درمرکز پژوهش های مجلس مسئولیتی غیر بخشی و ملی برعهده داشت ،دفتر مرکزپژوهش های قم را به شدت بزرگ کرد و نیروهای زیادی در دفتر مرکز قم مشغول به فعالیت شدند. در واقع از مرکز پژوهش ها به عنوان یک نهاد ملی برای هدفی محلی استفاده کرد.